Minnen ur en trädgård

Se där, folk verkar nöjda med Gäbys prestation. Kommentaren "Jag tycker det var ett fantastiskt inlägg, som Higges när han är som bäst" verkar dock en smula övermaga. Ehuru omöjlig att överskatta, och älskvärd som få, så måste man ändock konstatera att vi har att göra med en kvinna som var tvungen att åka till Indien för att upptäcka att det är ett otäckt lortställe.

Jag minns än idag när jag upptäckte att Indien är ett otäckt ställe. Jag var nog blott 5 år gammal, och satt klistrad framför vår gamla 26-tums Luxor. Det var någon slags dramadokumentär, om livet för en liten pojke i en indisk by. Pojken skuttade runt med någon slags slangbella och hittade på jävelskap, och allt föreföll vara frid och fröjd. Dessvärre dök det upp en människoätande Leopard, och den kunde utan större problem ta sig in i folkets sketna hyddor, som knappt var försedda med ordentliga dörrar.

Då visste jag att Indien, det är en vidrig plats. Nu, drygt 20 år senare, så känner jag en massa folk som varit där, och ingen av dem har något positivt att säga. Jag vill inte säga "ja, det kunde jag väl för fan berättat för dig innan du åkte" alltför ofta, för jag är ju en ödmjuk människa.

En annan, något mindre ödmjuk människa, är min 10år äldre kusin Danne. Danne är från Dalarna, och han var den roligaste människa jag visste när jag var liten. Mest för att han hittade på en massa skit och lärde mig dumheter, då vi bodde hos farmor och farfar i Östra Ljungby om somrarna. Han lärde mig att torrt gräs brinner om man låter solen lysa på det igenom ett förstoringsglas, han lärde mig att marsvin bajsar om man petar dom i magen, och han lärde mig att äta hundchoklad.

Hunden, för vilken chokladen var menad, var en urgammal och senil Springer Spaniel, vid namn Rollo. Rollo var 17 år, och saknade det mesta utav syn och hörsel. Ibland följde Rollo efter en, och om man då gick in i ett rum och stängde dörren efter sig, hördes strax ett mycket underhållande "bonk", då blindskaftet till jycke inte ont anande gick in i dörren. 

Farfar hade ett stort trädgårdsland, man kunde i princip spendera hela dagarna med att lalla runt och snaska i sig Vinbär, röda, svarta och vita, Persilja, Smultron, Gräslök, Nätmeloner, Rädisor, Morötter, Plommon, såväl "Victoria" som stora gula och små lila sorter. Vidare fanns även Päron, Äpplen, Dill, Squash, Kronärtskockor Åkerbär, Krusbär och krusbär/vinbärshybrider. Det fanns även något som hette "Kålrabbi", vilken uppenbarligen var djävulens rotfrukt. Usch.

Allra mest åtrådda var dock de stora svartröda Biggarråerna i farfars stora Biggarråträd. Jag var dock alltför liten och höjdrädd för att kunna förse mig likt min korpulente kusin Dan, och min aplike storebror. Frustrerad tvingades jag stå nedanför, och se på när de åt sig till diarré på de fantastiska bären, 5-6 meter ovanför huvudet på mig. Ibland kastade de åt mig något, ibland kastade de bären på mig, och någon gång spottades det kärnor efter mig.

Ingenting annat än ren och skär jävla kommunism, alltså!

Kusin Dannes vidare historia är ett unikum av firmafestsex, transvestiter, ormuppfödning, bilaffärer, fastighetsaffärer, oetiska uppraggningar, brist på självdistans och Las Vegasresor. Han är värd ett eget blogginlägg, och det kommer så småningom.

Damien och Keyser: Jo, svensk film har i princip varit usel sedan Thor Modéen tog ner skylten. Undantagen finns dock, i form av exempelvis "Göta Kanal" (uppföljaren diskuterar vi inte), "Fyra Nyanser av brunt", "Torsk på Talinn", "Vi hade i alla fall tur med vädret" (inspelad helt i och omkring Luleå), Roy Anderssons "En kärlekshistoria", "Jägarna" tack vare Jähkels prestation, samt "G", tack vare Magnus Uggla. Har jag missat någon? Oh, "Repmånad" och "Sällskapsresan" 1,2 och 3. Tja, sen måste man ju nämna "Den enfaldige mördaren", allt med Ernst-Hugo, samt av egna, nostalgiska skäl; "Hunden som log".

Stabilast just nu: Gäby,  en vikarierande kraft att räkna med.
(Kortet är från vår  episka PDOL-sväng, 2006)

Sämst just nu: Statsministern. Jag hoppas kärringen hans får vestibulit. Jag önskar även att Finansministern drar på sig muterad syfilis, och tappar näsan. Chockhöja skatten på snus, höja bränsleskatten, försöka privatisera Absolut Vodka, och kräva slakt på försvaret? Jag hävdar fortfarande att det inte är borgare som tagit makten, utan en stor konstellation utav miljöpartistiska bulvaner. DET ÄR TAMEJFAN DAGS FÖR REVOLUTION SNART, ERA FÖRBANNADE JÄVLA ARSLEN!

Kommentarer
Postat av: Keyser Söze

Verkar vara en klämkäck tös den där Gäby, men dock en smula sorgligt att hon föll för flummet att åka till Asien med en ryggsäck.
Och att Indien är planeten Tellus skithål vet ju alla! När en bekant skulle åka till Goa på semester höll man ju god min och sa att det blir nog trevligt.
När hon kom hem så var hennes kommentar.
- Jag ska aldrig mer sopsortera, vad fan är det för mening...

2007-10-02 @ 08:09:45
Postat av: Damien

Tror du fick med alla filmer där faktiskt. En kärlekshistoria är ju riktigt bra, man önskar att Roy Andersson kunde göra en sådan "riktig" film igen istället för stillbilds-tramset han sysslar med nu.
-
Också sämst just nu: Förslaget att göra försvaret till en yrkesarmé, och därmed locka varenda polis-wannabe lowlife white trash in i försvarsmakten.

2007-10-02 @ 15:37:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0