The Shootist (Spoilervarning)

Crap!

Jag la mig tidigt, och vaknade för någon timme sedan av att ljudboken fortfarande stod och malde. "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqist, var det denna gång. Den har snurrat i Ajpådden ett tag nu, men kväll hörde jag slutet. Ganska unik historia, om vampyrer i en Stockholmsförort 1981. Jag kan faktiskt rekommendera den.

Men nu har jag ju ett dilemma. Jag har vaknat 7 timmar för tidigt, och nu blir det jävligt att somna om. Nyss kom "The Shootist"  hem i downloadfilen, så jag ska väl testa somna till den. Filmen är John Waynes sista, gjord tre år innan han dog utav cancer i sin sista lunga (den första togs bort 1963). Filmen utspelar sig 1901, och börjar med att han beställer sin egen gravsten, eftersom han lider utav långt gången cancer. Jag minns att jag och farsan såg den på Danmarks kanal 1 (vilken man kunde få in i NV-skåne) eftersom översättningen av "cancer" blev "kraeft". Farsan berättade att det kallades "kräfta" här också, förr.

John Wayne medverkade i enormt många filmer, och jag vet inte i exakt hur många han dog i slutet, men det här är en av få som han gör det i. Det är styvt 20 år sedan jag såg den, men jag vill minnas att jag lipade litegrann. Han var väldigt mån om att hans häst "Dollar" skulle få det bra när han var borta, minns jag.

I filmen medverkar även Lauren Bacall, änka till Humphrey Bogart (killen vars beteende gjorde att fenomenet när någon håller fast för länge vid en joint som skickas runt i ett sällskap, kallas för att "bogarta" jointen. Det har t.o.m. gjorts en låt av Fraternity of man som heter så; "Don´t Bogart that joint" och den finns i soundtracket till filmen "Easy Rider") varför jag har en koppling till filmen jag såg tidigare idag, "Afrikas Drottning".

Nej, nu ska jag bestämt trycka på play. Sov gott.

Bäst just nu: Att det säkert finns minst 30 filmer med John Wayne som jag ännu inte sett. Tyvärr var John Wayne och Clint Eastwood inte kompisar; Clint skrev ett brev till John en gång, och menade att det skulle vara roligt om de spelade in en film tillsammans. John svarade dock att han inte var intresserad, eftersom han inte tyckte Clints filmer andades den rätta "americana"-känslan. Clint skrev aldrig till honom om saken igen.

Sämst just nu: Morgondagen kan bli en smula tung.

Kommentarer
Postat av: sandra

Nä fyfan vilken seg tid att vakna... knas!

Hur mår du?



2008-08-07 @ 10:24:27
URL: http://hollywoodah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0