Voltaire var ute och cyklade!

"Jag delar inte din åsikt, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att uttrycka den". Så sade en gång Voltaire, och var före sin tid med att pusha för tryckfrihet. På 90-talet så såg jag ett program om Sverigedemokraterna, i vilket dåvarande partiledaren hasplade ur sig detta citat. Han presenterade det dock med orden; "Jag tror det var Rousseau som sa...", och jag tänkte då, att där är ett gäng jävla klåpare jag aldrig kommer att rösta på.

Om Rousseau levat idag skulle han förresten tycka som jag om vissa personers yttrycksfrihet, eftersom han av lekmän gång efter annan blir beskylld för att ha varit fransman. En nog så överdriven förolämpning, även av en Schweizare med hippietendenser. 

Under Luleåkalaset låg Ostindiefararen  "Götheborg" förtöjd i Luleås södra hamn. Hon anlöpte hamnen storslaget, eskorterad av brandförsvarets båt och följd av hundratals fritidsbåtar. Plötsligt dundrade även en JAS 39 Gripen förbi på låg höjd över vattnet. Brandförsvarsbåten demonstrerade sin vattenspruta, och "Götheborg" brände av en fet salut med sina kanoner. Mäktigt värre, kan man tänka. Själv var jag inte där.

Men jag läste efteråt en dum insändare om spektaklet, vilken gjorde mig förbannad. Det var en pappa till en treåring, som likt ett par tusen andra stått och beskådat "Götheborgs" ankomst, som hade skrivit den. Han tyckte det var dumt att brandförsvarsbåten hade kommit och "stulit uppmärksamheten" av det gamla skeppet med sin vattenstråle. Sedan skrev han att han inte kunde begripa varför flygvapnet hade skickat dit en Gripen. Den hade låtit alldeles förfärligt högt, så han trodde dottern hade fått tinnitus. "Med ens så var man förflyttad från den mysiga 1700-talstämningen, till Irakkrigets fasor!". Så skrev idioten!

Varför skulle jag vilja gå i döden för det arslets rätt att häva ur sig något så imbecillt? Nej, vad jag däremot hade velat göra, hade varit att ge honom en fet smäll och en episk spark i röven.

För det första; Kanske fanns det ett syfte med att eskortera en stor eldfängd träbåt full med krut, som just skulle till att avfyra samtliga kanoner, med en båt från brandförsvaret?

För det andra; Han har tamejfan aldrig sett Irakkrigets fasor. Så om ett JAS, vilket aldrig varit i något krig ännu, får honom att uppleva detta krigs fasor, så borde rimligen även en gammal träbåt full med kanoner få honom att återuppleva fasorna vid Slaget vid Svensksund 1790 eftersom han har varken har sett det ena eller det andra.

Men nej, en dylik båt får honom att känna sig mysig till mods, trots att gamla träskepp med svartkrutskanoner har dödat fan så många mer människor än JAS någonsin kommer att ha gjort.

Det kan jag säga, att om hans osnutna bastard kommer att ha några men i framtiden, så är det inte för att ett stackars flygplan bjudit på en uppvisning, utan för att hon har en farsa som är en komplett jävla jubelidiot!

Ingen gagnas av att man trycker sådär dumma insändare i tidningen. Idioter ska helt enkelt inte få komma till tals!

På bilden av "Götheborg" här, ser jag förresten att jag råkat få med Fanjunkaren i sin röda tröja och blåa keps. Han har haft någon slags kepsperiod i sommar.

Jag: Vet du vem du ser ut som i den där kepsen?
Fanjunkaren: Näe?
Jag: Tom Hanks i "Philadelphia"!
Fanjunkaren: Jaha... ser jag ut som en döende bög?
Jag: Mpff... hihihi

Till sist vill jag inflika att jag först tänkt döpa inlägget till "Voltaire var dum i huvudet!", men så läste jag att han "såg demokratiska system som ett sätt att låta massornas dumhet breda ut sig". Det bästa enligt honom var att ha en klok och upplyst monark, som omgavs med lärda män likt honom själv. Precis exakt så tycker ju faktiskt jag också, så riktigt dum kan han ju inte ha varit. Varför han hostat ur sig något så korkat som det där citatet i början kan jag dock inte begripa. Han var förstås full, eller nåt.

Bäst just nu: Schemat är rätt tajt nu, så septemberlönen torde bli tämligen njutbar.

Sämst just nu: Jag har inte städat idag heller.

Kommentarer
Postat av: ingvar

Jag såg den i lysekil förra sommaren. Dock skulle dom ha kring 150 spänn för att man skulle få beträda båten. Var i överkant tyckte jag.

Hade med mig min dåvarande tjej som tycker att hänt extra är en kulturell tidskrift samt att donald trumps lyxyach är minsan finare... typ. Därför känndes det lite övermäktigt med 300 kronor för att få titta på en välvuxen, nyproducerad eka.

2008-08-17 @ 00:27:26
Postat av: Tobias Lindgren

Är det inte mer klåparaktigt att stava Rousseau fel och sprida en faktoid, det vill säga att Voltaire har sagt eller skrivit så när det i själva verket är Evelyn Beatrice Halls ord? Hall sammanfattade Voltaires tankar med den meningen: http://sv.wikiquote.org/wiki/Voltaire. Sedan tror ju knappast att man bestämmer sig för att inte rösta på ett parti bara för att en person tar fel på en sådan småsak, men, men...

2008-08-17 @ 01:42:12
Postat av: Xrim

Tobias, hur man än vänder och vrider på det så är det trots allt Voltaire som ligger till grund för citatet.

Men skall man beundra nån gammal död tänkare skall man enligt mitt tycke läsas lite av John Stuart Mills tankar!

För övrigt tycker jag att SD är ett bra parti. De kommer med idiotiska utalanden och har, ett synerligen ovärdigt och imbecillt partiprogram (för en normal människa iaf.). PÅ så sätt vet jag alltid var jag har idioterna och behöver inte oroa mig för några obehagliga överaskningar de annars hade kunnar bjuda på om de hade haft lite intelligens. Lite som en förbannad koltrast (nu blir alla SD anhängare glada då det trots allt är Sveriges nationalfågel) helt harmlös och man vet var den lilla djävlen håller hus.

Nä jag är mer orolig för vissa andra partier som ligger i gräset och viskar ljuva ord för att sedan hoppa upp och bita mig i arslet.

2008-08-17 @ 08:05:39
Postat av: Tobias Lindgren

Xrim: Nej, hur man än vänder och vrider på är det trots allt Evelyn Beatrice Hall som ligger till grund för citatet. Voltaire ligger till grund för själva tanken, idén, men citatet har Evelyn Beatrice Hall, och endast Evelyn Beatrice Hall, som upphovsman. Det är ganska lustigt att du försvarar din faktoid, trots att du är överbevisad.



För övrigt tänker jag rösta på Sverigedemokraterna i kommande val, och jag betraktar mig i allt väsentligt som en "normal människa". Så det vore ytterst intressant att höra om du har något bättre än personangrepp för dina påhopp. Kan du exempelvis citera det som du finner "synerligen [sic!] ovärdigt" och "imbecillt" med Sverigedemokraternas princip- och handlingsprogram? Min gissning är att du aldrig ens har läst dessa dokument, men jag blir glad om jag har fel.



Dessutom kan man ju förstås fråga sig vem det egentligen som är "imbecill" i sammanhanget med tanke på att du skriver som en kratta... Men det är ju en annan fråga.

2008-08-17 @ 13:02:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0