Sillskills!

Jag kom nyligen hem från affären, efter att ha ödslat en halv förmögenhet på juldelikatesser. Inspirerad utav Fanjunkarens sillvurmande, hade jag även inhandlat lite grejer för att kunna göra ett par egna sillinläggningar.

Jag plockade åt mig ett par burkar inläggningsill, och började sedan planlöst strosa runt bland hyllorna för att söka inspiration till en inläggning. Plötsligt kom det över mig: Kuba! Fidel! Kalashnikovs, Rom och mustiga negresser! Jag snappade åt mig ingredienserna jag tänkte skulle ingå, och hastade till busshållplatsen.

Väl hemma har jag skyndsamt satt igång med skapandet, och receptet lyder som följer.

0,5 dl 12% Ättiksprit
1 dl vatten
1 dl mörkt muscovadosocker
1 dl vanligt socker
en bit ingefära, stor som en tumme, skivad.
en liten lime, skivad i tunna skivor (2-3 mm)
Chipotle, ungefär en halv frukt, orensad och finskuren. 
0,5 dl mörk Rom.
Jag tog vad jag hade hemma, vilket var en "Captain Morgan Black Label".  
En burk Abbas inläggningsill.

Chipotle är en rökt och torkad chilifrukt. Det är rätt bra sting i den, så man kan få prova sig fram.

Låt ättikspriten, allt socker, vattnet och ingefäran koka upp tillsammans. Rör om lite och låt det koka ett par minuter, så det hinner reducera (koka ner) en aning.

Dra sedan kastrullen av plattan för att svalna. Lägg nu i limeskivorna och chipotlen, så dessa får dra under tiden lagen svalnar.

Häll efter ca 5 minuter slutligen i Rommen och rör om. Smaka av och ställ in i kylen.

Sillen sköljs i vatten, skärs i lagom bitar och stoppas i burk med lagen. Ta bort ingefärsbitarna innan sillen går i. Jag vet inte hur länge det bör stå, men ge den iaf ett dygn innan förtäring.

Klart! Eller som Linda Rosing skriver på sin blogg: "Wolla!" Nu behöver jag bara hitta på ett namn på den rackarn. 

Keyser: Ja, jag har hållt tummarna för det sedan 80-talet. Nej, men jag kollar upp snarast.

Elsa: Ditt namn är nu Filidutten.

Bäst just nu
: Mina fåcking sillskills!

Sämst just nu: Inget... eller tja, utgifterna. Men budgeten håller iaf ännu.


Kommentarer
Postat av: Hocke

Helvetikum Higge!!!!!!!!! jag vill smaka din sill!!!!! d lät som en box på läppen på ngn man tycker illa om!!

2008-12-17 @ 21:33:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0