Musikaler suger röv!

Så är det! Eller, det är min officiella inställning. Jag försökte se "Moulin Rouge" hos Maua en gång, men kroppen vägrade hålla sig vaken. Med all respekt för alla er som gillar den, så är den ohyggligt usel. Vill ni se Absinth-drickande på film, så se "From Hell" istället.

Och när Olefin brukar prata om "Rent", så brukar jag vanligen bli full i skratt. Vad är det för sinnesvåldtagande grölsmörja? Clint förbjude!

Andra ohyggligheter som är värda att nämna på temat, är exempelvis "Chicago". För att göra det ruttna temat med irrationellt sjungande ännu värre, så har man satt Richard Gere i en av de ledande rollerna. Man har på så sätt lyckats dubblera styggelsen, skapat ett monster. Det är kort sagt som skit med bajs på!

Med all respekt för Björn och Benny, den nya "Mamma Mia"-filmmusikalen med Meryl Streep och Stellan Skarsgård kommer jag aldrig att se. Men Herrar B & B kommer att göra sig en snuskig förmögenhet på skiten. Och Abbas gamla album, som redan säljer två miljoner varje år, kommer förmodligen att åter sälja som smör. Det är kul.

MEN... nu ska det erkännas, att jag faktiskt inte kan låta bli att gilla vissa musikaler. Det är nämligen så bra musik i dom, att man köper hela konceptet med det absurt löjeväckande och orealistiska tramset med att karaktärerna börjar sjunga och flamsa istället för att bara säga vad fan de vill ha sagt.

"Jesus Christ Superstar" är en av dessa, och "Grease" är en annan. "Hair" är en tramsig historia om ett gäng smutsiga hippies. Men trots att jag inte gillar Treat Williams, så kan man ur Hair-bullen plocka russinen "Aquarius" och "Let the sunshine in". 

Men, det kommer mera. Musikalen "Annie" (vi ska nu ha väääldigt klart för oss att detta gäller filmversionerna av musikalerna. Ingenting skulle få mig att överväga gå på nån jävla scenuppsättning med syskonen WahlgrenPeter "I've cornholed Fredrik Ljungberg" Jöback eller Tommy Nilsson. Ty jag skulle då kaskadvomera ihjäl mig!) är fullständigt lysande. Men det är också mycket tack vare Carol Burnett's komiska gestaltning av elak grogghagga, och Albert Finney som butter miljardär.

Orsaken till att jag kom på det här inlägget, var att jag till min stora glädje just lyckades ladda hem soundtracket med inte bara den överlägset bästa musikalen någonsin, utan också en av de bästa filmer som någonsin gjorts; "Bugsy Malone".

Det är än gangsterhistoria där samtliga skådespelare är barn, och vapnena skjuter grädde. Bilarna är 3/4-skalor med trampdrift, och i två av de ledande rollerna finner man Jodie Foster och Scott Baio. Jag har nästan letat mig harmynt efter soundtracket, så idag är en stor dag! Hurra!




Sämst just nu: Jag hade tvättdag idag!

Bäst just nu: Den tropiska hettan! Så här ska fanimej sommaren vara! Vi har 10 månader halvt olidlig jävla vinter häruppe, så jag hoppas jag slipper höra nåt gnäll nu! Gräsmattorna ska gulna! Skogarna ska brinna! Svensson ska svettas i badvattnet! De norska turisterna ska dö i värmeslag i sina kristallkroneutrustade husvagnar!

Kommentarer
Postat av: Elin

Nej vet du vad, Jesus Christ Superstar- Rena skräpet! Usch, blä fy.

För övrigt vill jag slå ett slag för musikalerna, det finns mycket bra musikallåtar och om du hade sett Rent live på scen skulle du kanske uppskatta den.

För övrigt kan jag rekomendera Jekyl & Hyde mycket roliga låtar att sjunga. Du kanske skulle göra ett gästspel i våran musikalensembel, vi har skit kul.

=)

2008-07-03 @ 23:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0