Dansband och vilda hundar.

Den här  välplöjda gamla skaftvärmaren känner vi väl alla igen. Tänk tillbaka till 90-talets skvallerrubriker, och fundera en liten stund över hur många löpmeter varierad manslem hon avverkat. Så uttalar ni frasen "Spela freestyle med fräck musik" för er själva, och liksom smakar på orden.


Så, nu har vi kommit under huden på Lotta Engberg, och det är för att korrigera hennes misstag som detta inlägg skrivs.

Hon blir visserligen snyggare för varje år, det måste man ge henne. Men det är inte alls om sådant detta ska handla.

Nej, det är nämligen om hennes relation till den här , samt den här  lille gynnaren det här primärt ska gälla.

"Jaha, en Hyena och en Räv, men vad har det med en spunkmarinerad grogghagga från Överkalix att göra?" tänker då flertalet av er. Nej nej nej, så är näppeligen fallet, och sambandet ska jag nu redogöra för.

Den spräckliga (dess latinska namn betyder "målad varg") besten på bild nr. 1 är en Afrikansk Vildhund (Lycaon Pictus). Det är en hotad art, och tillika världens effektivaste fyrfota predator. Den lyckas med drygt 60 % av sina jakter, och har liksom Vargen alltid varit vild. Den lever ett tufft liv, och konkurrerar bl.a. med Lejon och Hyenor om stora bytesdjur.

Den lite orangea hunden på bild nr. 2 är en australiensisk Dingo (Canis Dingo). Den kom till Australien med Aboriginerna för 40 000 år sedan, och har sedan dess förvildats. Liksom den Afrikanska Vildhunden är även Dingon en effektiv flocklevande jägare. Den är mer laid back än sin afrikanska kusin också, då den mest jagar Vombater, nertrillade Koalor och andra dumma australienska fabeldjur med begränsad försvarsförmåga.

Skillnaden kan man dock inte ta miste på, eller hur? Men det vet Lotta Engberg ingenting om.

För många år sedan, så höll utbudet på Sveriges television ännu lägre klass än nu. Då var Lotta programledare för ett otäckt underhållningsprogram som hette "Kär och Galen". Det gick ut på att förlovade par skulle tävla mot varandra, och det vinnande paret vann ett bröllop, och med lite extra tur kunde de få med alla tillbehör; Ringar, fest, kyrka, morgongåvor, pengar resor och bilar. Föga förvånande var styggelsen ifrån början ett Holländskt påhitt.

Tävlingsmomenten var många och varierade, men det jag minst som särskilt traumatiskt var då man satte paret i ett litet flygplan, som sedan "flög" över bilder av ting och företeelser från hela världen. Dessa skulle då namnges utav brudparet, som gavs poäng om de redde ut eländet. Grunden till detta inlägg ligger alltså i något som hände i detta tävlingsmoment.

Plötsligt flög nämligen det lilla planet över en bild på en Afrikansk Vildhund! Paret visste inte vad det var för något, vilket irriterade mig en smula. Men då Lotta skulle redogöra för vad de rätta svaren var, kom orden som gjorde att vreden tog ett grepp kring mig, likt en döende dansk kallsvettigt kramar sin anfrätta lever; "Det är en Dingo".

Jag, en utav skolvärldsliga umbäranden svårt plågad 13-årig besserwisser med hävdelsebehov och mindervärdeskomplex, som utan större problem kunde redogöra för drygt 200 hundraser, samt de flesta kända vilda hunddjur i världen (Dholer, Manvargar, Buskhundar, Fenneker, Öronhundar, Prärievargar, Vegard Ulvang, o.s.v.) kunde inte tro mina öron. Hur kunde hon vara så dum?

Jag såg sedan några efterföljande avsnitt utav programmet, för att se om hon inte skulle rätta till det där misstaget. Men det gjorde hon aldrig, och då såg jag aldrig mer ett enda avsnitt.

Men nu vet iaf ni; mina kära, kära läsare, hur det ligger till!


"Hörru hörru, en gång mackade vi Lotta två gånger!!! Schööönt!"

Elin: Har du en blogg nu? Hurra! Fortfarande besatt utav belgiska vallhundar ser jag, hundvärldens smaltrynade medelmåttor. Jag läser svultet varje inlägg.

Elsa: Nja, risktagandet kan man väl eg. stryka. Insikten är dock mycket underhållande. Men det lär du väl bli varse, min sköna höna.

Sandra: Du får spamma i mitt kommentarsfält anytime. Ja, det var minsann en himla tjusig mössa, men den ser lite kall ut för det rådande väderläget.

Hocke: Det här var väl lite elakt iaf? Puss i ljumsken!

Bäst just nu: Att jag är en djefla man, som kan göra många konster.

Sämst just nu: Priset på bra dammsugare.

Kommentarer
Postat av: Hocke

Ja du Higge, det var ok. Men jag saknar jonny scan!!! Ska vi hälla i oss *Absinth, fylla din väska, plus inehåll med dålig småländsk spritvana, gå ut å sen göra ngt du kan skriva om på bloggen?

Men annars skriver du lika väl och riktat som alltid min skånske vän!

2008-11-25 @ 19:51:23
Postat av: Mr.Pentex

Ja? Vart e Jonny Scan!? Och vidare historien om den norske erövraren? Mycket som e påbörjat och ligger på is.

2008-11-26 @ 07:50:15
Postat av: Mr.Pentex

Ja,vart e Jonny Scan!? Och vidare historien om den norske erövraren? Mycket som e påbörjat och ligger på is.

2008-11-26 @ 07:50:50
Postat av: Keyser Söze

Ursäkta att man halkar in i detta lite sent. Men vem är det lilla Stureplanstrollet som är med på alla bilder? Och varför?

Blir det förresten något besök på 57:an denna julhelg? Fick förresten hem fin Absinth från Tjeckien, den skojar man inte bort!

"The Dingo took my baby" är ju en gammal klassiker. Men Lotta Engberg har ju ingen aning, hon läser väl bara svaret som någon annan skrivit. Att det skulle poppa upp en misstanke om att det kanske inte är en Dingo, och påpeka detsamma, känns lite långsökt. Men du var ju bara 13 år :oP

2008-11-26 @ 08:09:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0