Vi är inte som dom!

Ibland kommer det lite mer snö i södra Sverige än vanligt, och då blir det naturligtvis problem. Strömmen går, folk kör ihjäl sig, tågen slutar gå och löpsedlarna förvandlas till rena domedagsprofetior. Men ibland läggs skiten på oss i Norrland också, på ett mycket irriterande sätt. För någon dag sedan kunde man på en löpsedel läsa orden "Snökaos från Luleå till .... (nån låtsasplats nere i de mer instabila regionerna, typ Växjö, Säffle eller vart folk nu bor där nånstans)" och det gör mig så förbannad.

Det snöade inte ens här när det stod att läsa. Ingen hade kört av vägen, inga tåg stod still och ingen var orolig för sin hälsa. Jag kan inte ens minnas att jag upplevt ett oplanerat strömavbrott sedan jag först flyttade upp till Norrland -95. Men trots detta stoppar media ord i våra munnar. Kränkande, det är vad det är.

Jag har kört 12 timmars nattpass i taxin under konstant snöande på dåligt plogade vägar, med tokiga fyllon i baksätet och dåliga vindrutetorkare. Då jag bodde i Adak hade jag 5 mil enkel väg till jobbet, och körde dit med en Volvo 144 -71 som gått 56 000 mil, på vägar som gick mellan 2 meter höga plogvallar. Vissa dagar i cirka 40 minus. Men sånt kan inte ens sörlänningar relatera till, jag är ganska säker på att ni inte ens tror mig. Ändå är det vardag för många häruppe, flera dagar under varje vinter. 
 
På biljäveln sätter man vinterdäck, och inuti biljäveln har man värme, så vad fan är problemet?

Hur folk som skriker "KAOS" när det blir 10 minus och kommer 2 decimeter snö ens orkar se sig själv i spegeln är för mig en gåta. Vi är för fan ett folk som härstammar från Vikingar! De korsade Nordatlanten i oruffade träbåtar med yllesegel, och så kan folk idag  inte ens använda biljävlar för att ta sig fram i lite modd.

YNKEDOM!

Keyser: Ja du, Peder "Greven" Fogstrand är Stockholmare, hehe. Det tycker jag talar för sig själv, vill du ha detaljerna får du googla. Jag har med honom här bara för han är så härligt dekadent och självdistanslös.

Och visst var jag mycket väl medveten om att inte Lotta själv hittade på frågorna. Det som retade mig var dels att hennes personal var så inkompetent, trots att de fick pröjs, dels att uppgiften aldrig dementerades, trots att mängder av besserwissrar i landet måste ha skickat in rättelser. Jag vet ungefär det jag vet idag då jag var 13, det enda jag har lärt mig sen dess är väl i princip hur det känns att vara bakis, samt hur vanskligt det är att ha sex med oattraktiva kvinnor.

Tjeckisk Absinth? Det skojar man inte bort, gratulerar! Dessvärre kommer jag inte att hedra de södra provinserna med min närvaro denna jul.

Hocke: Ja, det kommer säkert mer Johnny. Men vi kan inte bara plocka russin, vi måste trycka hela bullen.

Pentex: Dessvärre infinner sig inspirationen till de där grejerna oftast när jag inte har en dator i närheten, som på jobbet, eller i bussen... Men jag klurar på en lösning.


"AAARGH, VREDE! Snö ska säljas i små påsar, inte drälla på gatorna!!!" 

Bäst just nu: Att det finns en chans att få tag på Blossas 08 på Systemet imorrn.

Sämst just nu: Skäggets tillstånd. Risigt, glest och slitet är det. 13 kg till, sen ryker det.


Kommentarer
Postat av: Elin

Ahhrg!! Problemet är väl inte lite fånig snö, det klarar till och med vi sörlänningar Det är ORKANEN som medföljer.

2008-11-27 @ 10:59:16
URL: http://elinha.blogg.se/
Postat av: Moar

Aha!! Så skägget är ett DHG?

2008-11-27 @ 11:40:29
Postat av: Elsa

jasså du har sagt att jag är konstig? ;) höhö var kan du fått det ifrån?

2008-11-27 @ 16:40:46
Postat av: Mysan

Du borde tillbringa en vinter i USA. Om det finns risk för minsta lilla snö flinga då slutar en hel stad att fungera. Då stängs skolor och affärer. Man varnar för att ge sig ut på vägarna och om man skulle göra det kör ingen fortare i 20 km/h. ÄVEN om det bara finns risk för snö!

2008-11-30 @ 19:18:32
URL: http://myyysan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0