War poop

Jag har just sett en gammal favorit igen, nämligen Kubrick's "Full Metal Jacket". Den får mig jämt att tänka tillbaka på vår egen slutövning som vi TPCare från Kungl. Flygflottiljen F10 hade på flygbasen i Byholma, Småland. Vi såg allt som en kul grej, och ville göra oss lika "tuffa" som killarna i filmen. Vi tejpade "Hollywoodmagasin" på våra AK-5or och satte cigarettpaket utanpå hjälmarna.

Fast innan vi skulle iväg så fick jag inte tag på några "Lucky Strike's", så jag skuttade runt med ett paket "Gul Blend" på hjälmen. Det var ju nästan tuffare.

Av allt det som retade mig när vi låg i fält, så var det i synnerhet två saker som gjorde mig extra upprörd. Det ena var all varm choklad som inte dracks upp, och som jag var tvungen att hälla ut. Jag hatar att se saker gå till spillo. De andra noterade det och kunde ibland kasta fikabröd och "Delicato"-bollar utan att äta något själv, bara för att göra mig uppjagad. De visste att synen av en "Punschrulle" i papperkorgen när jag p.g.a. lumparfetma gick på morotsdiet, kunde få mig att utan vidare omsvep fara i strupen på lille Karlsson, som alltid hade ett förargligt flin på trynet.

Det andra var att några inte bajsade i fält. Vår latrin var rena lyxtoan; en vaxad papplåda med ett för ändamålet (hehe, fattar ni?) perfekt utformat hål. Runt omkring hade vi satt upp stora sjok svart plast för att man skulle få sitta ifred. Det låg t.o.m. några av mina "Slitz" där inne. Det var skönt att göra avträdet under bar himmel. Men det dög inte åt Dahlgren. Den jävelen knep helt sonika igen rövhålet i 6 dagar, och slutade bajsa.

Det gjorde mig förbannad. Vad för slags man kan inte bajsa i skogen, ens under så förnämliga former? Skulle jag vilja ha en sådan svag människa bredvid mig när ryssarna, norrmännen, islänningarna eller måhända danskarna kom och invaderade? Ville jag ligga och täcka en kille som inte kunde lägga en kabel om det inte skedde i hans jävla västkusttoalett med pot-purri och prydnadsmåsar?

Helst inte.

Elin: Jag tycker det är trist när du låter dina små kleptomankorvar dansa sådär elakt över tangenterna. Nej, jag är ingen jävla kvarglömd lapp.

Pentex: Längsta kommentaren någonsin? Stort! Och visst har du rätt, fast jag tycker inte vi behöver hetsa upp oss över ungarnas fylleslag. Urspårade fylleslag har format och härdat unga svenska medborgare i generationer, så varför försöka få folk här att bete sig som b-patrasket i t.ex. Belgien och därikring liggande skämtstater?

Tolkien FTW: Först och främst vill jag då replikera med att tacka dig för att du trots allt visar den goda smaken att läsa min usla blogg. Sedan vill jag hävda att jag är omöjlig att fackplacera som exempelvis en "nörd" (här visad i form av Johanna Koljonen på "P3 Kultur", en självutnämnd nörd som trots att hon visat sig dum i huvudet då hon tillsammans med restprodukten Marcus Birro i "På spåret", suttit och glatt kvittrat fram den ena fadäsen efter den andra på gravt undermålig svenska, beskrivits som mycket intelligent). Fick jag själv beskriva mig, så skulle jag kanske på en bra dag säga att jag är en multibegåvad livsnjutare, paradoxalt nog utrustad med en kackerlackas förmåga att anpassa sig, samt i besittning utav densammes krav på levnadstandard. Tolkiens verk betade jag av eftersom hans böcker skulle filmatiseras av en av mina favoritfilmskapare, Peter Jackson, och jag ville se vad det var som denne hade att arbeta med.

Med facit i hand vill jag på tal om detta påstå att Jackson's bästa filmer till dags dato fortfarande är "Bad Taste" "Braindead" och "The Frighteners".

Sedan undrar jag om du kanske vill göra mig, bloggen och dess läsare en tjänst, och låta mig profilera dig i en s.k. gärningsmannaprofil? Jag ber om lov eftersom du uppenbarligen är en god människa, mild till sinnelaget och sunt liberal. Ja?

Bäst just nu: Ja, att jag nu äntligen fick ihop ett blogginlägg i någorlunda gammal god stil.

Bäst just nu 2: Iron Man 2 på bio idag (fredag)

Sämst just nu: Att klockan blidde lite sen.

Kommentarer
Postat av: Trulle

Nu har jag i och för sig inte följt "På Spåret" slaviskt utan mer råkat zappa förbi lite ibland. Men vann de inte hela skiten? Då kan hon väl knappast vara dum i huvudet?

2010-05-10 @ 16:01:28
Postat av: Kommendörkapten Lindström

Haha, toan ja, den vra fan magisk! Minns att vi även karvade ut ett hjärtformat fönster på "dörren". Var det inte Dalle som glömde karbinen i skogen åsse?

2010-05-10 @ 22:28:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0