Glädjesprutan.

Vi är bara tre på min avdelning nu. En av oss är en sommarjobbare, en annan är Jonne, som är ordinarie.
Jonne är en vriden människa, vilket hjälper till att hålla humöret uppe. Ur luften tar han helt ovidkommande dumheter, och börjar förklara eller berätta. "Har du köpt trosor på internet nån gång? Det har jag, jag ringde å sa 'men du får ju onna in dom ordentligt så de luktar pussy' till tjejen som sålde"

Ofta avslutar han sitt dravel med frasen "det är en sanning byggd på lögn!".
 
Han äter bara en gång per dygn, och då äter han något mastodontaktigt för personer med dödslängtan från något hamburgerställe. Han är dessutom den ende jag vet med normalintelligens som fick veckopeng tills han var 37. Men det märkligaste med honom är att han har samma flickvän sedan 20 år, och att de verkar ha en extremt bra relation. Jag har träffat henne, och till min förvåning verkade hon helt vettig.

Sommarjobbaren har jag har lust att ge en spark i arslet varenda jävla gång han skamlöst sitter och sover med munnen öppen och fötterna upplagda, och det kommer hit folk som behöver påskrifter o.dyl. Men det går inte alls för sig.

Han är ju chefens son.

I gårdagens inlägg känns det som att Gäby  fick en oförtjänt stor roll som driftkucku. Jag fick lite dåligt samvete och lovade skriva nåt bra om henne idag. Och förresten så tror jag inte alls att hennes Svempa får Syfilis i Frankernas rike. Och om han skulle få det, så är det bara för att han fått i sig smittad Pate de foie gras som någon smutsig fransk servitris har gnidit i sitt orena sköte, eftersom det är så man gör mot gäster i Frankernas rike.

Lortiga, korrumperade och otrevliga, det är statistiskt bevisat.

Men för att återgå till ämnet; Gäby är vårt lilla gängs glädjespruta. Har man lärt känna henne skulle man kunna säga att hon känns socialt ovärderlig. Man kan liksom säga att på fest eller i andra sociala sammanhang är hon lite som "The Dudes" nerpissade matta i "The Big Lebowski", hon "lyfter verkligen rummet". Förutom detta är hon utan tvekan en av de hårdast arbetande, mest ansvarstagande och intelligentaste kvinnor jag träffat.

Vi har ännu inte bråkat på riktigt någon gång, även om jag utan tvekan måste gå henne på nerverna ibland. Men som många genuint glada och trevliga kvinnor, har hon humör om det skiter sig, ujujuj. En riktig terrier.

Jag har för övrigt världens bästa vänner! Så är det. Då jag behövt flytthjälp, då jag stod 12 mil bort med bränd generator på bilen, om jag behövt deg då jag skulle köpa bil, då jag behövt hämta min stulna bil, om jag behövt hjälp med plugget eller inte haft någonstans att fira jul.

Oavsett vad det gällt, så har de och i många fall deras anhöriga alltid funnits där.

När jag t.ex. hastigt flyttade upp till Adak, kom Anders (som fixade sin svägerska på julafton) morsa förbi spontant och hängde upp gardiner då jag fick lägenheten. Björns päron lånade ut köksmöbler och säng åt mig.
 
På senare tid har alla vännerna börjat stadgat sig. Dock har jag, Gäby och Olefin varit singlar tillsammans ett bra tag nu, vilket har gjort att vi kanske umgåtts lite mer med varandra än med övriga, som ofta har förpliktelser o.dyl. I min övriga bekantskapskrets har vårt kompisförhållande höjt en del ögonbryn. "Tar dom dig inte för att vara bög när du är med på de där tillställningarna?" frågade Fanjunkaren efter att jag varit på Gäbys årliga vinprovning för ett par veckor sedan. "Det är en risk som är värd att ta då man har priviligiet att komma med på fester med så bra ratio!" förklarade jag.

Många förutsatte även att jag och Olefin ägnat oss åt köttsliga aktiviteter, eller kilade stadigt. För varför umgås man annars med en tjej? Genom henne och jobbet hon fixade åt mig, lärde jag mig alltså känna Gäby. 

Nu har till slut även flickorna tagit steget upp ur singelträsket, och som tur är hittat riktigt bra killar också. Stundtals har de ju kommit dragandes med tillfälliga bekantskaper som man velat bespruta med "Drägg-B-Gone" och slå med en pinne.

Damien: Svartrot är underskattat. Nypotatis är kanske en relativt skånsk term, ja...

Mr. Pentex: Kastade hyndan ut en fullständigt drickbar grogg?

Bäst just nu: Bio ikväll, "Transformers". Tyvärr inte med den fantastiskt mysiga S, utan med mig själv.

Sämst just nu: Luleå lokaltrafiks nya polska lumpbussar, "Urbino" heter dom. Jag upptäckte att stolarna är omklädda gamla skrotstolar, och motorerna på skitbussarna låter som om det är gamla ryska traktorer, och de pajar hela tiden. Det skulle tamejfan vara straffbart att köpa in annat än Scania och Volvo inom lokaltrafiken.

Kommentarer
Postat av: Mr.Pentex

Japp, en hel grogg. gjord på Absplut vodka och tre andra komponenter, så någon hade lagt lite tid och själ på den groggen. Men om den var drickbar vet i fan, jag tror jag såg henne strax innan besudla den med sina mun.
Vi har en kille i vårat kompis gänget som är åt din kolega jonnes håll, Dennis heter han. Skit roligt kille, men grejen med Dennis är att han kan bli lite åt det grova hållet när han dricker.
Känner man inte till hur han är så blir man förolämpad ganska snabbt. Så vi har som regel att vet vi på förhand att det kommer folk på en fest som tidigare inte har träffat Dennis varnar vi ny kommna gäster om honom. Men har är god innerst inne...tror jag :D
Men han livar alltid upp fester med galna upptåg och knasiga utlägg om världen och hur den skulle se ut.
Dagens vits:
Mannen till sin hustru:
- Såg du det där? Magikern bara rabblade en formel och så försvann kaninen.
- Äh det där var väl inget. Jag säger bara "nu diskar vi", så försvinner hela familjen.

2007-07-30 @ 07:42:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0