Bällmans nå...?

Lördagen innebar fest hos Gäbys snubbe Svempa. Han har en liten bostadsrätt i söderkåkspittoreska "Svartöstan", här i Luleå. Jag, Jonas, Olefin, vår gamla Korvgubbekollega Hilda och hennes pojkvän Zpånken anlände i samlad trupp.

Jag lade märke till två saker. Klädseln var ganska mörk och formell, och kvinnorna som närvarade var multigt mumsiga. Gäby hade gjort dipsåser från skratch, varav en var någon slags gräddfilsfri salsadipshistoria. Helt otrolig. Klientelet som närvarade i övrigt var av den udda blandningen ekonomakademiker och Kalixbor. "Torrisar och biltjuvar" tänker ni då, men det verkade vara bra folk.

Själv skulle jag jobba på söndagen, och var väldigt restriktiv. Således åkte jag på att koordinera taxitransporten utav 19 personer in till stan. Jag ringde och beställd i tid utav Malin, och passade på att retas lite med henne. "Vad har du på dej just nu?" var en fråga som dök upp ifrån ingenstans.

Jag diskuterade hundar med Gäby och Svempa, då de tänkt köpa en Hovawart, en utav mina favoritraser. Gäby vill ha en Golden Retriever, men Svempa vill inte ha någon "Kakhund". Kompromissen är lysande. En Golden på steroider, med Schäferns forna skärpa och en rejäl dos tjejattraherande gosighet.

Plötsligt ringde telefonen. Det var Anders Norberg, min käre gamle vän som erövrade sin svägerska i källaren på julafton.

Anders: Häj Skåne, hö du väm hä ä?
Jag: Anders! Fan va kul! Vad gör du?
Anders: Drick öle... När kom du åt Adak?
Jag: Vet inte... hade tänkt åka dit snart, ska hälsa på Björn och titta på dottern han har fått.
Anders: Men Skåne, ja vill ju att du ska stann' lä'äng'. Ja ha ju bastu nu, å Badtunn' .
Jag: Jag hörde det, fan va fint...
Anders: Va gör du då?
Jag: Är på fest
Anders: Finns där nå brudar?
Jag: Ojojoj... Jodu... Hörrdu, vad gör du i helgen?
Anders: Hä ä ju nå på Hotelle' i Malå... Bällmans, nå...
Jag: Wallmans Salonger?
Anders: Jo, så hette ne... Ja vet då int va hä ä fö' nå...
Jag: Servitriser som börjar sjunga och skit. Nå Stockholmshelvete.
Anders: Ja vi si väl va hä ä.
Jag: Jo... jag måste pysa vidare, men jag hör av mig när jag vet när jag kommer.
Anders: Hä bli' bra, du må ha 'ä, å häls nu alla brudar där på festen. Häls int' åt nå pojka' bara åt flickern'.

Man kan inte annat än att älska honom. Tillgivenheten bubblade som vanligt i rösten på honom. Han har hjärtat av en Sankt Bernhard. Sävlig, modig, trogen och en riktig jävla hund. 

Resten utav festen avlöpte trevligt och smärtfritt, med några pinsamma inslag utav dansmattor och singstar. Dessa obehagliga fenomen, som sprider sig likt könsvårtor på alla fester ordnade av 70/80-talister.

Lindbom: Synd att det inte är dina ungar. Fru Lindbom kom hit och fick det fixat. "Den där fan kan man inte avla på" sa hon. Man är ju inte den som är den.

Keyser: Det var en fin lista. Fast jag har en Omega redan. James Bond har ju inte Breitling, vettu. 10 000-metersklubben är biff, jag behöver bara ett fruntimmer och en charter till Marmaris. Vad din "dvärggens"-kommentar beträffar kan jag bara säga: Kyss mej i röven.

Damien: Bilden av en stereotyp växer fram...

Moar: Hela kommentarsfältet är tydligen fullt utav komiker!

Lotta: Det beror på vem du frågar. *blink blink* (Subtil flirt. reds. anm.)

Bäst just nu: Jag är tillbaks i alliansen!

Sämst just nu: Jag höll på att förfrysa drabantosten när jag körde hem moppen ikväll. Nu är vintern här...


Kommentarer
Postat av: Damien

Men varför Gäby, varför?! Golden retrievers har ju en kromosom för mycket! Det är en mupp-hund som blir mobbad av alla andra riktiga hundar...

2007-11-05 @ 08:28:01
Postat av: Mr.Pentex

Jag har en innestående Napolitansk Mastiff hos en uppfödare i Åstorp. Där har ni en riktig hund. =) Bättre än de fyra golvmoppar tanten har. Min ska vara stor, elak och äta barn till frukost.

Mr.Pentex

2007-11-05 @ 09:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0