Sommar och Sol i Örkelljunga.

Ibland är det märkligt hur tankarna fladdrar iväg, och vilka saker man minns. Idag kom jag hux flux att tänka på när jag första gången hörde "Sommar och Sol" med Marcoolio. Jag åkte i Ajax röda BMW 320, och han hade köpt singeln för han tyckte den var så bra. Jag satt fram i den gråa plyschklädda stolen, och meckade med ett par glasögon som sjöng på sista versen. De hade köpts in hos optikern i Storuman. Verktyget var en Victorinox Minichamp, som hade inhandlats hos Ekstrands Jakt & Vapen i Klippan, till det facila priset av 198 riksdaler.

Vi var på väg till Örkelljunga (som är grannkommun till Klippan) för att Ajax ville kolla om där var några "dumma läsarejävlar" ute och rörde på sig ("Läsare är en benämning på frikyrkliga riktningar och personer, som intresserar sig mycket för kristen litteratur. Termen var mest aktuell under 1800- och 1900-talen" Wikipedia, reds. anm.).

Örkelljunga är ett väldigt speciellt samhälle. Det ligger vackert, och innebos alltså till stor del utav frireligiösa människor. Eller som okristligt folk i kringliggande trakter kallar dom; "hellörade läsarejävlar". "Hellörad" är "religiös" på skånska, och ordets ursprung har inget med engelskans "hell" att göra.

Samtidigt är Örkelljunga Sveriges krogtätaste samhälle. Ingen annanstans finns det alltså samma mängd inrättningar med alkoholutskänkningstillstånd per antal invånare. Samtidigt ska hembränneri vara väldigt vanligt förekommande. På systembolaget där är det aldrig folk. Jag vet inte om det är så att det hellörade folket i Örkelljunga smyger med sitt drickande, eller hur det egentligen ligger till. Men jag kan ta ett exempel. Dagen före nyårsafton vid millennieskiftet, åkte jag till systembolaget i Örkelljunga. Det är ett gammalt hederligt bolag, där man berättar för en skeptisk tant i kassan vad man vill ha, och så hämtar hon det åt en (om man fyllt 20).

När jag kom in på systembolaget i Örkelljunga den 31e december 1999, så fanns det en kö. I den stod det fyra personer, och i övrigt gick tre andra och kikade i katalogen. Sju pers, det var allt, och inga utav bubbelvinsorterna hade sålt slut.

Nåväl, den där sommardagen i Ajax förstabil har av någon anledning etsat sig fast i minnet. Vi körde E4an och passerade Eket, jag räckte finger åt en norsk husbil (som jag brukar göra om somrarna), och vi gled några varv genom Örkelljunga. Eller "Ynkedynga", som vi kringboende brukar kalla det. Dialogen såg ut ungefär som den brukar göra under dessa omständigheter.

Ajax: Hör på ditta, sau jevvla go hon låtorr, som sjoungorr (marcoolios backupsångerska sjunger "åh vi vill ha dee-ej, marcooliooo" och Ajax skruvar upp stereon)
Jag: Hehe, jaa...
Ajax: Fi forr in i helvette va möed danskajevvla darr e på vajjana, FI FAN!
Jag: Å norrmän, fi faan... å holländare... ousch....
Ajax: Åh di domme tyskajevvlana, fi fan...
Jag: Fi fan... dom har stjelt* älgaskyltana på rösavajjen* igen.
Ajax: Ja veed... stryk skoulle dom jevvlana ha....
Jag: Oooh.. kolla bruden!
Ajax: Hoho, de e Teres Nilsson, hon tränar på mitt gym. Sickena* jevvla patta hon har, STOORA, Ousch! (Ajax visar med händerna hur stora dom är) Hon e ju ente gla forr å visa dom ti nån reda hellorr, fi faan*.
Jag: Hehe...
Ajax: Hinga fassa e läsare, men så har hon vaad å fått kug au kee-babsen* inge i Ängelholm, hehe! Rälitt!
Jag: Au faan... hehe.

* "Stjelt" = Stulit.
* "Rösavajjen" = Rösavägen, vägsträcka mellan Klippan och Stidsvig.
* "Sickena" = Vilka.
* "Hon e ju ente gla forr å visa dom ti nån reda hellorr, fi faan" = Hon tycker väldigt mycket om att visa upp dom också, fy fan.
* "Kee-bab" = Person med utländsk bakgrund.

Keyser: Vad gjorde du i Paris? Åt du såna där pannkakor med chokladsås? Är det sant att dom bär baguetterna i sina otvättade armhålor? Erkänn att Fernet bara är något dom uppfunnit för att se hur äckliga saker dom kan få oss civiliserade människor att dricka?

K.K: Nej nej nej. Jag blev inte alls "aggresiv" av din kritik. Jag tycker det är kul att du uppskattar Gäby, som är en fantastisk person. Och varför skulle jag förresten tappa humöret för det? Skulle Bill Clinton bli upprörd om kommunalrådet i Säffle skrev till honom och tyckte att han var en douchebag? Om jag verkade sur, så kan det bero på att jag vinklade förolämpningen lite annorlunda. Förolämpningar i litteraturen är så himla härliga, för man kan förfina och utveckla dom i oändlighet. De kan vara sublima, närmast obemärkliga, och de kan vara plumpa, påflugna och utan finess.

Jag uppskattar faktisk din närvaro, du gör faktiskt den här bloggen ännu lite bättre. Jag älskar att återkomma till Säffle i olika sammanhang i mina texter, och nu gav du mig en anledning. I en alldeles lysande metafor dessutom. Man fäster sig liksom vid dig, lite som en sån där katt som försöker följa med en hem ibland, och som försöker gnida sitt anus mot ens ben.

Rååbin: Hyra en lya i El Stoccolmo för 20 loppor i måna'n? Tveksamt, men det låter som en skön plan. Jag skulle nog kolla runt hos företag som kan tänkas syssla med något slags sommararrangemang.

Bäst just nu: En svart Ibanez jag drägglar över i musikaffären, som ska bli min! Mmmmm....

Sämst just nu: Snart kommer dom, snart är det tid igen... De där jävla norska turisterna.

Kommentarer
Postat av: K.K

Jag stavade fel till aggressiv och du märkte det. Grattis! Vad sublimt och vilken finess sen... Tänker inte ens bemöda mig att söka i dina texter och ta upp alla stavfel och problem med sär skrivningen (!).

2008-04-09 @ 11:39:51
Postat av: maua

Jag applåderar din förmåga att skriva på skånska :)

2008-04-09 @ 14:47:29
URL: http://maua.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0