Bajs!

Fingrarna värker, jag är jävla förbannad, och huvudet är tungt. Orsaken är förstås att jag försökte lära mig ett par ackord på Guitalelen. A och E7 skulle jag växla mellan, men jag kunde inte ens få till ett riktigt A, eftersom det kräver fyra fingrar, och tre av dom ska ligga på samma band. Hur ska de få plats? 

Till slut lyckades jag hålla två av strängarna med ett finger, och rationaliserade bort lillfingret. På så vis lyckades jag få till något som lät som ett ackord, och kunde även växla mellan de två. Men sen ska man träffa strängjävlarna rätt med den andra handen också. Helst skulle jag vilja ta Guitalelejäveln, och gå in till grannkärringen och slå den till flis mot hennes konstant bjäbbande hundkräk.

Nån som har några tips på hur i helvete man tar ackorden lite smidigare? 

Som tur är kan jag avreagera mig på mycket bättre sätt. I den nya omgången av Travian, så är en av mina närmsta grannar norrman. Jag plundrar den lille fan på allt han har, hehehe.

Nu till något helt annat. Jag ska berätta för er vart bajset tar vägen. När ni har spolat ner det, så åker det till reningsverket. Där går bajsvattnet igenom ett grovrensgaller som fångar kondomer, tops och annan skit ni slänger. Men tållarna (Tålle=Bajskorv på skånska) är då så upplösta att man inte kan sila bort dom.

Därför samlar man vattnet i en bassäng, och där häller man i ett flockningsmedel. "Flockar sig" det är det som mjölken gör när ni häller citron i den (inom matlagning säger man att den "skär sig"). På samma sätt samlar bajsmojset ihop sig på ytan, och skrapas bort av en (oftast) roterande ytskrapa.  

Sen åker vattnet, som fortfarande är lite bajsigt, till nästa bassäng. Där blåser man luft i vattnet, precis som i ett akvarium, fast mycket mycket mer. Det är för att det bor bakterier i vattnet som äter bajsresterna, och de behöver syre precis som akvariefiskarna. Detta kallas för "Biologisk rening".

I nästa steg filtreras vattnet genom sand, och sen kan det släppas ut i havet eller ån igen.

Men bajsmojset man skrapar bort, det hamnar i "rötkammare". Där äter andra bakterier på det. När det är färdigt, så kallas det "rötslam" och är tjockt och kompakt, nästan som lera. I rötkammarna bildas metangas, och på många reningsverk använder man gasen till att driva motorer som ger en massa elström, som man använder på reningsverket. 

Som min ömma moder skrev i kommentarfältet, så används rötslammet sedan till gödsling på åkrar, om det inte innehåller för höga halter av tungmetaller.

Så oroa er inte för bajset.

I Norge gör man frukostflingor av rötslammet, och det är därför så många norrmän är bleka och blodfattiga.

Bäst just nu: Födelsedagsfika hos Gäby idag.

Sämst just nu: Att jag inte har hårdare fingrar.

Kommentarer
Postat av: maua

hehe, ispirerad från outsiders, eller har du bara plockat topic från det blå? ;)

2008-03-05 @ 10:21:19
URL: http://maua.blogg.se
Postat av: Lilla jag

Higge, spelar du på speed?

2008-03-05 @ 12:10:22
Postat av: Keyser Söze

Vad är det för ett jävla skitinlägg?

2008-03-05 @ 14:25:21
Postat av: Moar

Hm, verkar som om det inte bara är benen som är korta och .....
Är fortfarande din ömma moder, trots allt.

2008-03-05 @ 18:37:54
Postat av: Damien

Enligt uppgift är tomatkärnor det enda som kan passera matsmältningsystemet och reningsverket och komma ut hela på andra sidan.

2008-03-05 @ 23:09:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0