Kärleksfilosofi

Ibland blir jag lite irriterad på låttexter (lugn, jag ska inte lägga upp någon text som ni förväntas läsa). De har en tendens att romantisera exempelvis förhållanden så till den grad att det blir fullständigt orealistiskt. 

Jag kom att tänka på detta idag (jag har förvisso funderat på saken tidigare) när jag lagt in ett par Roy Orbison-låtar på iPoden. Den ena var "I drove all night", vilken handlar om att han kör hela natten för att väcka sin älskade och idka samlag med henne (verbet "älska" som en synonym för samlag är strängeligen förbjudet här), och så frågar han om det är "alright".

Ja, det låter väl fantastiskt trivsamt och myspysigt. Men såvida det inte rör sig om en ganska speciell brud, så funkar det inte så många gånger. En bit in i ett fast förhållande funkar det definitivt inte, såvida man inte vunnit högsta vinsten i flickvänslotteriet. Jag menar, hur många av er manliga läsare som lever i ett förhållande, kan väcka flickvännen mitt i natten och få sig ett nyp (Nä Lindblom, sluta ljug)?

Nä just det, det låter sig tamejfan inte göras!

Om man som kille tänker på den här låttexten och reflekterar över själva storyn, så tänker jag: "Köra hela natten för ett nyp? Tja, det är ju lätt värt det om det är en fin tjej, eller om man är kär i henne. Det är t.o.m. varit värt det om hon haft lite skavanker, om inte soppan varit så jävla dyr..." och då kan man ju liksom förstå varför Roy kör hela natten.

Det intressanta med texten, är att tjejer finner den romantisk genom att fantisera om att det är dom själva som råkar ut för att någon matar deras bekräftelsebehov genom att plåga sig i sju timmar bakom ratten, bara för att vara med dom.

Hade de haft mer självdistans och insikt, hade de kanske inte skattat betydelsen utav denna "självuppoffrande handling" lika högt. I grund och botten handlar det om ganska enkel matematik. Jag exemplifierar nedan med en uppgift som beroende på olika variabler, får tre olika svar.

"Hur många utav följande krävs för att locka lille Nisse från Säffle till Sundsvall? A. Varmkorvar B. Biobiljetter C. Vaginor
Facit: A. 1000 st B. 25 st C. 1 st"

Efter en tid utav filosoferande kring den bristfälliga kommunikationen mellan flickor och pojkar, så har jag kunnat fastslå att många kvinnors undermedvetna definition på "romantik", är manlig uppoffring. Gärna på bekostnad utav fysisk hälsa eller ekonomi.

Det är mycket olyckligt, då få saker är mer förargelseväckande än kvinnor som är oförmögna att se romantik i annat än när exempelvis någon med livet som insats plockar en sällsynt ros på någon bergstopp, eller säljer sin älskade motorcykel för att ha råd att bjuda på dyra middagar på "Gyllene Gaffeln". Det är vad vi i min krets brukar benämna "värsta sorten".

Min mor, som för det mesta är en väldigt klok kvinna, är inte en utav dessa. "Samlaget börjar vid diskhon" sade hon en gång. Vid tillfället skruvade jag möjligen en smula obekvämt på mig, men jag har under senare år funderat en del på det där. Jag tolkar innebörden i det som att det finns romantik i diskandet. Vad är kärlek, om inte att frivilligt ta undan andras skit? Men vad blir då diskande och matlagande som inte uppskattas? Vad blir dessa handlingar utan ett "Tack" eller ett "Jag älskar dig"?

De blir ju de facto obesvarad kärlek, och få saker är ju för gemene man mer tärande än just detta! Utan förmågan att tolka romantiken i varandras handlingar, skapas alltså något så absurt som ett förhållande med obesvarad kärlek. 

Giftemål ingås i dagens samhälle på bred front utav människor som inte funderat kring detta, varför även skilsmässorna ökar. Tyvärr är det nog så att det krävs en tid utav ouppskattad "banal" marktjänst, som diskning och matlagning, för att man ska börja fundera på sånt här. 

Lindblom: Det var faktiskt en in-i-helvetes rolig kommentar. Tack för garvet.

Emma: Jag tar sällan särskilt hårt på ödets nycker, speciellt inte när de kan korrigeras gratis. Dessutom har du kanske snyggare kropp än jag, och följdaktligen mer att förlora. :p (<--- andra smileygubben någonsin på bloggen)

Bäst just nu: Två nya "Heroes"-avsnitt, ett "raising the bar" och två "Family Guy" i downloadmappen.

Sämst just nu: Inte ett ljud från försäkringsverkstan om moppen än!!? RING Å SÄJ ATT NI LÖSER IN SKITEN FÖR DJÄVULEN!  Det hade varit så jävla sweet, speciellt som jag är ett latarsel som ännu efter 417 mil inte orkat lämna in den på 50-milaservicen.


Kommentarer
Postat av: Elin

Självklart håller jag med dig om att den riktiga romantiken finns i vardagen..MEN det finns stunder då många kvinnor drömmer om en aningen större gest. Så om en kille åker 7 timmar för att vara med dem, så förutsätter man att det handlar om mer än en vagina- såna finns nämnligen till och med i Säffle.

Samtidigt som jag skriver det här inser jag hur dumt det är att ge sig in i den här diskussionen med dig då vi antagligen inte kommer se lika på saken

2008-09-24 @ 21:32:03
Postat av: Xrim

En gång cyklade jag 25 mil, för vagina. Tog 18 timmar, men det var bra vagina...

2008-09-24 @ 22:00:22
Postat av: Lindblom

Javisst var det, varsågod !

Hehe, jag flyttade 140 mil för min fru.

Sen när hon ville flytta hem efter 1,5 månad så körde jag en flyttbil 280 mil på 2,5 dygn. Yeey.

Angående giftemål, vad är den vardagliga skillnaden mot att bara vara sambo?

"Life´s a bitch then you die"

2008-09-26 @ 10:43:56
Postat av: Moar

Det här blir långt!

Vet inte om jag vill kalla det romantik? Omtanke!!

Det är ett ord som jag inte vet om det finns längre. Men är det någon man tycker om/älskar så vill man väl visa den omtanke? Och det brukar betala sig, för då får man omtanke igen! Utom av de som jag kallar "utnyttjare"!Och såna finns det en flock av! Dom har inte visats omtanke som barn så dom vet inte vad det handlar om. Jag har en arbetskamrat som jag jobbar perfekt ihop med. Vi passar upp på varandra. Jag äskar honom inte men jag gillar skarpt att jobba ihop med honom eftersom han hjälper mig på samma sätt som jag hjälpte honom "förra veckan".

Om jag serverar min man god mat på kvällen så plockar han fram kvällsfikan och då kan jag säga att då är han halvvägs att få till det. Speciellt om jag inte behöver be honom.

När man som kvinna kanske fått ett barn eller två, kanske börjat jobba, hämtar och lämnar barn på dagis, fixar läxor och kvällsmat, nattar barn m.m hur sugen tror ni hon är sedan om mannen inte visat sig på hela dagen utan bott i TV-soffan eler vid datan? Inte ett dugg kan jag säga. Bara irriterad och förbannad.I förhållande där man precis fått barn och det gått de obligatoriska 6 veckorna, då börjar karlarna bli utsvultna. Inte kvinnorna för de har fullt upp med både jobb och känslor för den lilla bebisen.Karlar som då börjar kräva samvaro gör skit för sig direkt.Kvinnan blir då ännu mer obstinat! Då är mitt råd till karlen: Hjälp till! Diska, dammsug, gå en promenad m bebisen. Det betalar sig, jag lovar. OM ni inte blivit ihop med en utnyttjare! Men det borde ni märkt innan och då skaffar man inga barn med den personen. Så OMTANKE är ordet, inte romantik.

Tänkte faktiskt på det i ett tidigare inlägg. Du är inte snäll, du har så rätt, du är en OMTÄNKSAM person!

2008-09-27 @ 07:04:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0