Rekreation

Idag kom jag hem från Fanjunkarens svärföräldrars stuga. Den ligger långt ute i ett gammalt fiskeläge på en ö här i skärgården. Jag följde med Fanjunkaren och Gullan ut igår, för att få vila upp mig och slicka mina sår. Och som jag har slickat mina sår! Som om de vore sår på Tilde Fröling!

Jag följde Fanjunkaren på en liten rundvandring på ön, och fann att den var som en Edens lustgård. Överallt växte Smultron, Åkerbär, Hallon, svarta och röda Vinbär, Kråkbär och Blåbär. Likt en bergsget skuttade jag på strandens klippblock, och likt ett insnöat tryffelsvin bökade jag i bärriset. Jag trädde frodiga smultron på strån, visslade "Barfotavisan" och "Dans på Sunnanö" om vartannat.

Ibland fann jag Åkerbär, och Fanjunkaren väntade tålmodigt tills jag sinnesblockerad ätit upp allihopa i risplätten. Jag sniffade på bären, tog dom i munnen och tryckte sönder dom mot gommen, spottade ut "flugorna" och sniffade sedan på fingrarna likt en moppeligist i ett fjortistält på Hultsfred.

För en kinestet som mig var hela ön en guldgruva. Fullt av saker att upptäcka, se, smaka, lukta och känna på. Märkliga bergarter och grodyngel, vackra gamla stugor, feta båtar och lustiga turister.

Vi solade på stugans brädgång, och Fanjunkaren bjöd på bärs och nån virre. Jag stekte som ett svin på spettet, och sedan grillade vi. Sen var det kaffe, och efteråt gick vi och hittade några kantareller, samt klappade någon Padda som kom i vår väg ("Padda med svamp", det låter som ett trist resultat av en utekväll, men det var det inte). Då vi sent kom hem, mös vi lite kring snacks (som jag inte åt, gifvetvis) medan Fanjunkaren värmde upp bastun i båthuset. Där satt vi sen och svettades med lite kalla bärs, och jag hoppade i från bryggan ett par gånger. Himlen var helt klar, månen reflekterades blodröd av solnedgången, och det nattsvarta vattnet var fortfarande varmt att bada i.

När jag till detta lade hur kul jag haft på Lulekalaset, så kan jag inte komma ihåg när jag nånsin mått så bra som jag sedan gjorde när jag fick krypa ner i den nybäddade sängen, och krafsa ihop den sista snusen i Generalsdosan. 

Fullständigt perfekt.

Elin: Nej, det har du rätt i!

Keyser: Vart fan har du varit då?

Elsa och Bängbulan: "Båten"? Om jag mot förmodan tänker hänga nånstans så är det på "Allstar", och då kan jag ju dessutom inte ha två överförfriskade knölgökar med som skrämmer bort raggen. Färjan är förresten kass att ragga på, alla sitter inåtvända i slutna sällskap kring sina bord! Jag vill ha barhäng och mingel, utan dansgolv och crap!

Sämst just nu: Att jag inte har ork och inspiration till att täcka "Kalaset" med alla sina höjdpunkter i detta inlägg. Men det kommer!

Bäst just nu: Att jag delvis personlighetsförändrats och nu kan hålla ordning i lägenheten. Skönt.


Kommentarer
Postat av: Elsa

allstars fredag, båten lördag! check!

2009-08-06 @ 11:40:29
Postat av: Higge å Elsa

Check å check! Can´t wait!

2009-08-06 @ 15:17:35
Postat av: Anneli

Hahaha skulle vara TILL Higge å Elsa såklart. Bängbulan har talat. Bnä.

2009-08-06 @ 15:44:46
Postat av: Keyser Söze

Har haft semester och därför inte besudlat ditt kommentatersfält på länge. Därför drog jag till med smileys och annat som jag vet att du uppskattar...

2009-08-07 @ 12:50:37
Postat av: Elin

Rätt, ja det är klart jag har alltid rätt det är bara det att du så sällan erkänner det.

2009-08-13 @ 23:26:51
URL: http://frokenillmarig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0