Gamla luder i natten.

En av mina favoritböcker när jag var yngre var "En komikers uppväxt", och Jonas Gardell som skrivit den har jag hävdat är en av våra skickligaste författare. När han slog igenom som komiker var han i princip ohotad i popularitet, och var stående inslag i "Släng dig i brunnen" jämte snubbar som Lasse Lindroth (död i 10 år till sommaren), Lenny Norman och Claes Malmberg.

Sedan dess har det varit tyst i perioder, så som det brukar vara kring kändisar. En gång gästade han min gamla by Adak och skrev om det, och så kom det sig att jag medverkade litegrann i en SVT-dokumentär om byn, som heter "I väntan på Gardell". Jonas är dock en fjolla, ibland flamsig så det luktar nån obskyr bokstavskombination. Därför kan det vara lätt att glömma hur vass han egentligen kan vara.

Men jag hade turen att råka slänga ett getöga på teven när han läste en dikt i SVT-produktionen "Stjärnorna på slottet", och den påminde om hans briljans.

"Vad är det för fel på lite vanlig, hederlig gammaldags sex, lite rajtan tajtan hola balola, det är inte korven man blir tjock av det är såsen, rakt på smack medaljongen (?) kör så det ryker, bit i kudden kärring nu byter vi våning, in ut sprut ut töm och glöm sex ska det vara så mycket begärt, va? De knull, som aldrig blev knullade förblir oknullade för alltid i morgon, kommer kanske andra knull, och nya knull... men det är inte dagens knull... det är inte samma knull. Så knulla inte imorgon, det du kan knulla idag. Det går aldrig att ge knull igen, till oknullade gossar, som stelnat till män. Knulla mig som mest, när jag förtjänar det som minst, för det är då jag behöver det som mest. Jag säger som Ainbusk singers: Knulla mig för den jag är!"

Lysande. Känns dock lite sådär att denna insikt bara kommit över en bög, mig, och i de få fall den drabbat kvinnor då vanligen drabbat desperata gamla grogghaggor, svårt anfrätta utav tyngdlagsrelaterade besvär.
 
För att vidare kommentera den ganska underhållande serien "Stjärnorna på slottet", så vill jag bara inflika att jag tyckte Jonas gjorde helt rätt som vände avigsidan mot den där hängrövade borgarbrackekärringen till skitnödig  musikpedagog. 

I övrigt så har serien bjudit på en hel del intressanta saker som jag aldrig haft en aning om. Visste ni t.ex. att Janne "Loffe" Carlsson har tagit LSD och spelat med Jimi Hendrix? Att Christina Schollin gjort ett utvik i "Fib Aktuellt" hade jag väl i bakhuvudet nånstans, men vem vill minnas det?

Den där jävla Wahlgrensfamiljen, ta bort den för faen! Pernilla var stendöd i media tills hon skaffade sillisar, sen var hon överallt igen, med sin lika bredflabbade surrogatcasanova till bror.

Citat av Fanjunkaren i ämnet: "Fy fan, jag tål inte att se mer av dom där jävlarna. Jag ger mig fan på att dom har knullat, det är inte ett sunt förhållande det där dom har!"

Om Staffan Scheja som också medverkar på slottet, vet jag inte mycket annat än att han är en duktig pianist med judiskt påbrå, och att han har en läcker exfru vid namn Marianne Scheja (Tjej i tält i en Gevaliareklam, samt Rebecka Bovallius väninna "Charlie" i "Skilda världar"). Henne träffade jag som 13-åring en gång på en liten gala som anordnats av och för judiska kultur- och affärseliten, som som syftade till att samla in pengar till judiska barn i Poltava.

Jag var i Stockholm för att hälsa på en faster som disputerade i Uppsala, och följde en kväll med min andra faster till det här evenemanget på Daily's. Jag lyssnade storögt när faster presenterade personerna vid vårt bord, och förklarade att mannen jag satt jämte var MacDonalds VD i Sverige (nu "MacDonald Ventures" i USA), Mats Lederhausen.

Men mer spännande var dock en till synes härjad judisk kvinna i tajt skamlös outfit, som som sjöng en snuskig låt. Jag minns idag tyvärr bara en liten bit av texten; "det är din magiska stav som sätter fart på min sav, detta kärlekens hav...". Michael Samuelsson sjöng Bellman, det minns jag också. Basia Frydman som spelade Syster Yster i "Lillstrumpa" och hennes gubbe Thomas Laustiola var också där och höll låda. 

Mest spännande var dock att som liten miljöskadad skåning, när det var så livat om nynazister i media, traska över Sergels torg klockan 02:20 på natten efteråt med min lilla judiska faster, och sen få se alla spännande gamla luder i tunnelbanevagnen. Jag hamnade jämte ett som såg ut att vara i 60-års åldern. Hon såg ut som en karikatyr, och hade bl.a. rejält med grön ögonskugga i trynet, som kröntes av ett par enorma blåtonade glasögon inte olika de som tidigare nämnda aktrisen Christina Schollin bar i "Varuhuset" .

Snett mitt emot mig satt ett ilsket tjockt luder kring de 50, med en torsk i beige kostym. Han hade fått för mycket, och när hon inte fick liv i honom, svor hon och hoppade av i Vällingby. Torsken låg kvar ända till slutstation; Hässelby Strand. Jag tyckte alltsamman var fantastiskt, och kunde verkligen inte förstå hur så gamla luder kunde försörja sig. Hade folk verkligen sex med dom, och knarkade dom verkligen? Var de inte för gamla för att gå på heroin? Kanske var de alkoholister? Jag trodde ju att alla luder såg ut som i "Spanarna på Hill Street", eller Görel Crona i "Varuhuset" .  Jag önskade att min kompis Ajax kunde varit där och sett allt det roliga.

Mini: Vad får dig att tro att Fanjunkaren är kvinna? Jag kanske skrev osmidigt. Honom kan du faktiskt se på bilden med segelfartyget, röd tröja och blå keps. Reslig och välbyggd karl, men rysligt ful som jänta. 

Allbin: Tack för den uttömmande förklaringen. Men jag tycker inte ordet bör undvikas, eftersom dess motsats "otäck" används väldigt ofta. Vi borde istället bejaka alla gamla fina ord som fallit i glömska. Som t.ex. "Buföring"; gammalt fint ord för bajs. Man kan säga att man ska gå och "buföra", och ibland kanske man kan variera med att säga att man ämnar gå och göra sitt "avträde"!

Bäst just nu: Flanellpyjamasen jag tjackat på REA!

Sämst just nu: Kanadensarna beter sig svinaktigt i JVM-finalen, och Sverige ligger under. Förbannade jävla Kanadensare. Jävla låtsasland, surrogatstat, isbjörnsmexiko, reservryssland, gammal fransk jävla syfilistkoloni, fy faaan!

Kommentarer
Postat av: Allbin

Eller utsot, fint gammalt ord. Betyder diarrè

2009-01-06 @ 10:29:32
Postat av: Elin

Hehehe, får mig att tänka på ett gammalt luder som brukade åka nattbussen i Umeå, också en läskigt hagga i 60 års åldern med skrikig ögonskugga.

2009-01-06 @ 13:16:44
Postat av: Mini

Aha, på så vis. Tack för förklaringen, nu är ordningen återställd!

Får passa på att svära lite över Kanada jag med. Men framför allt över domarna... alkolister och bärplockare hela bunten!

Pallar man inte trycket så har man inget där att göra!

2009-01-06 @ 14:59:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0