Lagom nöjd!

Idag på spanskan fick jag lära mig att detta språk har ett uttryck som lyder; "Hacerse el sueco". Det betyder ungefär "göra sig svensk", vilket har betydelsen "att låtsas som det regnar".

Tydligen anser man i Spanien att svenskar är exceptionellt bra på just detta.

Då vi informerades om detta faktum, lät det även som att betydelsen skulle vara att "göra sig dum" och att "svensk" skulle vara synonymt med just "dum".

Vid detta ögonblick ville jag mest bara att med en bultande ven i pannan, flyga upp ur stolen och hålla ett fradgasprutande brandtal om hur vi, som upptäckt amerika, uppfunnit bl.a. kylskåpet, färgskärmen, propellern, det snedskurna drevet, separatorn, dynamiten, allemansrätten, kanalslussen, pacemakeroperationen, blixtlåset, skiftnyckeln, avskaffat barnagan, brandskattat 130 tyska städer, vunnit två krig mot Ryssland, fött fram Ingrid Bergman, Greta Garbo och Tilde Fröling, minsann inte ska behöva ta sån skit från en flock analfabetiska måndagsrevolutionära bananrepublikaner, vars främsta hobbies är att jaga orm bland sockerrören, snarka under sombreron och drunkna i Rio Grande.

Meeeen så insåg jag att det hela måste grunda sig i behärskade Svenssons sätt att bete sig i charterturismens barndom, då man åkte till "Mallis" och "Kanarieholmarna" (jag har lite svårt för det uttrycket, faktiskt. Ungefär som när käcka svenska popjournalister ska envisas med att kalla Britney Spears för "Brittan" som om hon var deras jävla polare. Usch!) och konfronterades med kindpussande, gestikulerande och lismande försäljartyper/krögare/allmänna pajasar.

I många många fall har såklart Svensson mumlat lite som Svenske Kocken, låtsats upptäcka något annat och liksom lite ursäktande viftat undan infödingen. 

Skönt, tycker jag! Om det är något jag älskar med det här landet, så är det att var och en håller käften och att man får vara ifred på bussen. 

När en svensk vill spela allan och interagera högljutt och korkat, så dricker han sprit, och så klarar man av det hela under helgen med andra fulla människor. Sen är det lugnt och skönt i veckorna igen! Ett jävligt vinnande koncept, enligt min mening.   

Många klagar även på att vi bara ska vara så "Lagom", ett ord som inte finns i något annat språk, och som sägs vara oöversättligt.

Ingalunda! Jag klurade på det där, och kom fram till en förklaring på ex. engelska; "'Lagom' is just enough to satisfy you, with just a little bit extra to make you comfortably pleased!"

Har jag inte rätt? Är det där inte "lagom", så säg!

De flesta svenskar förstår ju det här, med undantag möjligen för mattanterna i skolan, som aldrig fattade att lägga upp lagom mängd sönderkokt och smaklös slempotatis. Man fick jämt förjävla mycket. Men bad man om "lite" så blev det så lite att potatis/kött-ration for åt helvete. 

Förresten så flyttade jag dock till Norrland, och där använder man inte maskinskalad potatis i skolköken, utan den koks och hålls varm i sitt skal. Detta ger en bättre potatis, samt en befolkning som bemästrar konsten att skala en kokt potatis på gaffeln. Fast här vägrade man lämna ut någon ketchup åt mig när det var Pytt-i-panna, och så serverades vidrig köttsoppa med såna där äckliga klimpar i! Fy faen!

Man får sällan vara helt nöjd. Men skolmatens tid är iaf förbi för min del, gusschelov.

Today was a good day! Higge out!

Elin
: Blev du arg för det där? Du är allt lite obalanserad, är du inte?

Mr. Pentex: Så ser verkligheten i viss mån ut redan...

Keyser: Hade du inte en slipover på "Paletten" -07? Jooo...?

Moar: Nä, utstyrseln bars mest på tillställningar då man liksom på nåt sätt vill bekräfta steget in i vuxenvärlden, eller nåt.

Bäst just nu: Lite trivsam tillställning i helgen med Bouillabaisse och öl. 

Sämst just nu: Den senaste tiden har inneburit strikt kost och hård, disciplinerad träning. Dte har gett bra resultat, men nu har en förkylning drabbat mig, som sinkar hela processen. Det är skrutt, för att använda Alf Svenssons gamla antisvordom. Slemhinnorna har känts ovanligt torra och känsliga, vilket förmodligen kommit utav att jag bastat varje dag efter träningarna. Så nu blir det istället lite lugnare simning med ångsbastu istället, tills den här skiten har passerat.



HAHAHA! "See de moofin?"


Kommentarer
Postat av: ingvar

"Skönt, tycker jag! Om det är något jag älskar......



När en svensk vill spela........"

WORD!

Men den jävla bilden håller på att ändras. Förr var det bara nysvenskar som inte förstod hur man spelade. Nu har dock en helt ny generation växt upp som drar nytta systemet.

En vanlig svensson BER inte om hjälp, man får hjälp. Enda gången man ber om hjälp är när man verkligen, VERKLIGEN behöver hjälp. Det funkar på det sättet för att man ska veta att man inte springer runt och jönsar bort all sin fritid. Men på senare tid har jag träffat på allt fler människor som drar nytta av den ärliga snälla svensken.

Jävlar vad arg jag blir!

2009-10-22 @ 10:00:34
Postat av: Nolen

Översättningen fungerar..., om man inte tänker på frasen: "Det var la´ så lagom rolit´" som man kan hosta ur sig ibland.



Förkylningar kommer alltid när man känner att man kommit igång med träningen och tycker att det börjar kännas bra. Ofta förstör de planeringen och gör att man stoppar upp. Det enda som gäller är att knyta näven i fickan och köra på och inte hoppa över något pass trots allt, men att ta det lugnare så man inte tar ut sig för mycket. Träningstiden bör dock ändå vara densamma för att snabbare kunna återgå till normal belastning och dos.

2009-10-22 @ 10:21:27
Postat av: Mr.Pentex

En helt lysande analys.

Enkelt men så rätt!

Pentex out.

2009-10-22 @ 12:05:06
Postat av: Keyser Söze

Pffff! Paletten -07. Var det så längesedan jag träffade dig? Om du någonsin ser mig i en dylik ska jag frivilligt rulla mig själv i tjära och fjädrar.

När kommer du ner hit igen så vi kan ta en batalj i Geni eller nå´t?

2009-10-22 @ 12:24:12
Postat av: Mr.Pentex

"...rulla mig själv i tjära och fjädrar"

Behövs inte, du e redan lite fjollig =D

2009-10-23 @ 08:58:50
Postat av: Robin





konkurrent:

http://higge.se/

2009-10-23 @ 18:05:55
URL: http://www.finest.se/robinisraelson
Postat av: Keyser Söze

Et tu, Brute?

2009-10-24 @ 12:34:40
Postat av: Anneli

Jag gillade klimpen bäst.

2009-10-25 @ 13:51:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0