Higge och Goliat

Det här är en Goliatmusseron. Glöm Tryffel, det här är världens dyraste och exklusivaste matsvamp idag. Japanerna betalar 15 000 kr kilot, vilket är magstarkt även för folk som är dumma i huvet.

 

I helgen har jag min första lediga helg på rätt länge, och jag tänkte: "Hur ska jag spendera den?". Så åkte jag ut till en plats där det borde växa Kantareller, och letade efter sådana. Plötsligt såg jag en märklig svamp, och fantiserade att det kanske var en Goliatmusseron. Det var det inte, inga och Kantareller hittade jag heller. Detta utspelade sig i blandskog, men Goliatmusseronen växer bäst på Norrländska tallhedar.

Lyckligtvis ligger Luleå vid den största norrländska tallheden jag känner till; "Kallaxheden", så det slog mig där ute i antikantarellskogen, att i helgen ska jag jaga Goliatmusseroner allt jag kan.

Nu har jag visserligen läst detta om "norrländska tallhedar" på internet, och i "Norrland" blandar man officiellt in marginalnoteringar som Medelpad och Hälsingland, där det mest bor bortklemade rövgökar som TROR de är norrlänningar. Så är dock icke fallet. Hur som helst hoppas jag den finns här, och om den gör det, så ska jag finna den i helgen.

Eftersom det är en svensk svamp så är den stor och väl synlig där den står. Tryffel som mest återfinns i Frankrike och Italien, är följaktligen också en äreförlupen och förvisso smutsig liten svamp, som gömmer sig under jorden. Den måste sökas med specialtränade svin eller hundar, medan Musseronen kan sökas med blicken!


Anneloj: Varför är du så besatt av att få in mig i teve? Jag måste droppa 20 pannor till innan jag ens funderar på något dylikt. Stå där i teve och mumla och vara tjock. "Vilka är med i 'Halv åtta' ikväll?" "Jag vet inte, men dom är hos en som mumlar och ser ut som George Costanza med skägg!"


Pentex
: Inte skaldjur, en slags örtrullad smörgåsbakelse med Lax tänkte jag. Men eftersom jag inte köper norsk kan det i värsta fall bli knivigt att hitta varm- och kallrökt östersjölax, och alla vet dessutom hur det smakar. Idag kom jag på en annan grej, så nu blir det något helt annat. Du är inte vilsen med dina förslag heller, kan vara närbesläktat med vad jag tänkt mig. Bra där!

Mona Sahlin: Japp, de kravlade upp ur samma tunna med sjukhusavfall när din mamma varit på abortkliniken!
Ja, det var väl en smula elakt replikerat. Nå, man kan inte välja ett sånt trist alias här utan att det blir elakheter.

Olefin: Jag ska skriva ett inlägg om Luleåkalaset, men det måste få komma till mig själv. Det var fyra oerhört härliga soldagar med perfekt sällskap och fylla, så vart fan ska jag börja? Jag måste liksom få en uppenbarelse av hur inlägget ska se ut först. Det får inte bli framtvingat och krystat, liksom. Jag har ju dessutom lovat Fredrick ett exklusivt hyllningsinlägg, även det ska skrivas!

Bäst just nu: Spanskalektionerna går lysande. Fröken är en liten mumsmilf som ger mig beröm för mitt uttal! Hon är rolig också; "Verb är något man kan sätta 'utav helvete' efter: springa utav helvete, hoppa utav helvete!'. Substantiv är något man kan sätta 'jävel' efter: 'gubbjävel, biljävel, hylljävel'. Adjektiv är något man kan sätta 'som fan' efter: 'stark som fan, blöt som fan'".

Sämst just nu: Kantarellerna lyser med sin frånvaro!

Kommentarer
Postat av: Anneli

Sluta larva dig, alla kommer älska George Costanza med skägg.

Haha, lovely lärare, nästan så jag flyttar upp igen bara för att gå hennes kurs!

2009-09-17 @ 23:44:31
Postat av: Mr.Pentex

"Nu har jag visserligen läst detta om "norrländska tallhedar" på internet, och i "Norrland" blandar man officiellt in marginalnoteringar som Medelpad och Hälsingland, där det mest bor bortklemade rövgökar som TROR de är norrlänningar."



Inte som uppflyttade hårdhudade Skåningar! =D



2009-09-18 @ 08:33:42
Postat av: Keyser Söze

Varför bekymrar du dig för din vikt ifall du skulle vara med på TV? Finns det någon "idealvikt" man måste inneha för att vara med? Det är väl hur begåvad man är som gäller, vare sig det handlar om frågesport eller att slänga ihop en trerätters.

Tryffel är ju inte ens gott!

2009-09-18 @ 11:34:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0