Kritisk feedback på "Hero of War"

Få har väl missat låten "Hero of War" som körs hela tiden på radio nu. Populistiskt dravel, där man försöker plocka billiga poänger på USAs inblandning i olika krig. Det finns nämligen en helt nybakad generation därute, som ännu inte hunnit odla sin cynism. De har kommit till någon slags "svart-på-vitt"-insikt om att krig är fruktansvärt, i synnerhet om USA är inblandat, eftersom.... ja, USA är djävulen, av någon anledning.

Jag gillade gruppen "Rise against" rätt bra tidigare, men nu blev det för mycket enkelspårig hippieretorik. Den här låten irriterar mig som fan. Den kunde vara skriven av en tolvårig amerikansk förortsflicka som vill göra uppror mot sina föräldrar, eller nåt. På den nivån är det.

Så mest för min egen skull, så ska jag nu steg för steg kritisera och kommentera de olika verserna. "Det här sög ju" tycker ni kanske, fast det struntar jag i. Jag måste få det här ur systemet.

He said, "Son,
Have you seen the world?
Well, what would you say
If I said that you could?
Just carry this gun, you'll even get paid."
I said, "That sounds pretty good."

Rekryteraren säger inte "just carry this gun". Det här är ju rena jävla osanningar!

Black leather boots
Spit-shined so bright
They cut off my hair but it looked alright
We marched and we sang
We all became friends
As we learned how to fight


Ja just det, det blev folk av er! Aah, det finns ingenting som gemenskapen i det militära! Bra där!

A hero of war
Yeah, that's what I'll be
And when I come home
They'll be damn proud of me
I'll carry this flag
To the grave if I must
Because it's flag that I love
And a flag that I trust

Jaha... du är lite efter, och ganska naiv. Vem ska lastas för det? Ta ansvar för dina egna jävla handlingar, hippie!

I kicked in the door
I yelled my commands
The children, they cried
But I got my man
We took him away
A bag over his face
From his family and his friends


Det låter ju alldeles utmärkt, uppdraget utfört! Pablo Escobar, Al Capone och Hitlers generaler, bödlar, flygare, chaufförer, sekreterare, apotekare, tandläkare, snubben som stoppade Hitlers strumpor, snubben som rastade Hitlers favoritschäfer Blondie, och snubben som sköljde Hitlers sallad, hade också familjer med gråtande barn (om man ska tro alla jävla dokumentärer om varenda jävel som kom i kontakt med Führern). Ja, jag tror tamejfan t.o.m. Svante Thuresson har en familj! Det säger väl för fan ingenting om deras karaktär i övrigt?

They took off his clothes
They pissed in his hands
I told them to stop
But then I joined in
We beat him with guns
And batons not just once
But again and again

Pissade dom i hans händer? Hur gick det till, rent praktiskt? Höll han fram dom själv? Varför specifikt just händerna? Det låter ju helt enkelt inte rimligt. Och efter att först ha protesterat, då hjälpte du till med misshandeln? Hur kan USA lastas för att du är svagsint och faller för grupptrycket, dumjävel?


A hero of war
Yeah that's what I'll be
And when I come home
They'll be damn proud of me
I'll carry this flag
To the grave if I must
Because it's flag that I love
And a flag that I trust


Jaja, bla bla bla.


She walked through bullets and haze
I asked her to stop
I begged her to stay
But she pressed on
So I lifted my gun
And I fired away


Allt enligt reglementet!

And the shells jumped through the smoke
And into the sand
That the blood now had soaked
She collapsed with a flag in her hand
A flag white as snow


Jaha, det var ju trist. Varför höll hon inte den vita flaggan väl synligt då? Det var väl dumt av henne. (Åååååh, vilken pissig text!)

A hero of war
Is that what they see
Just medals and scars
So damn proud of me
And I brought home that flag
Now it gathers dust
But it's a flag that I love
It's the only flag I trust

Ååh, men nu har du ärr på insidan, så tragiskt. :'(

He said, "Son, have you seen the world?
Well what would you say
If I said that you could?"

Sign me up, god damn it!

Kommentarer
Postat av: Simon

Jag säger bara "Manboy", där har du skaldkonst i den högre skolan!!

2010-04-16 @ 23:42:48
Postat av: Fanjunkaren

Jag kan läsa genom raderna och konstatera att du verkar ha farit illa av att jag inte svarade i telefonen förra lördagen.

Jag svarade att jag ansåg ämnet vara utagerat då jag såg ditt missade samtal i ett senare skede.

Det verkar som att jag måste förtydliga mig.

Jag glömde telefonen på mitt kontor på lördag eftermiddag,såg att du ringt på måndag morgon och tänkte då att ämnet förmodligen var utagerat, vilket det också var eftersom du undrade vad jag och en individ jag inte träffade under kvällen skulle hitta på.

2010-04-17 @ 09:54:10
Postat av: Anonym

Oj, ännu mera kvisslor. Både fram och bakstjärt. Aj.

2010-04-18 @ 09:17:00
Postat av: Mr.Pentex

Yo!

Detta är verkligen ett hat objekt. Där sitter den självgoda idioten och pekar finger åt de soldater som är i Irak, men det är alltid lättare att komma med kritik när man sitter säker i sin soffa.

Men som Simon skriver. MANBOY!! hur fan kan man komma med en sådan smörja?

Tja tack för mig, hej

2010-04-23 @ 09:00:13
Postat av: Tolkien FTW

Läs Ringen-böckerna istället! Dock ca 1200 sidor :) Storyn blir lättare att förstå. Tex är trollkarlar, som Gandalf, odödliga. Vidare är örnarna gudarnas budbärare/krigare, som bara dyker upp när det är riktigt "tight"... och de goda har förtjänat hjälpen.

2010-04-27 @ 16:04:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0