Plötsligt händer det.

Ibland kan man få en plötslig insikt om något, det kan vara om vad som helst, som med sin logik får en att konstatera; "Ja, så är det ju förstås".

Dagens insikt ser ut så här: "Man kan låta småbarn se hur hemska filmer som helst, det gäller bara att själv verka oberörd när det hemska händer. Det är således samma princip som när man tränar hundar att bli skottfasta"

Sedan, när man kläckt insikten, så gäller det att inte analysera den för mycket. Då kan det dyka upp tvivel om sakens riktighet. Det gäller att konstatera, och gå vidare.

Vidare måste jag skriva lite mer om OS, jag ber om överseende från de läsare som är ointresserade av detta. Trösta er med att det dröjer fyra år tills nästa gång.

Igår bestämde jag mig för att inte se tremilen på skidor, eftersom jag trodde att svenskarna skulle förlora om jag tittade. Men sen bestämde jag mig för att åka till Fanjunkaren (hos vilken jag såg Tre Kronors guldmatch i Turin) för att se den tillsammans med honom och Gullan. Och så härligt det var att se. Jag har nog inte sett något vackrare än hur det skidloppet genomfördes av di svenske.

Man kan rulla in Tilde Fröling doppad i Valrhonachoklad åt mig, och jag skulle ändå inte ha sett något vackrare än detta skidlopp! Jag är så glad! Taktiken i skidspåret var lika briljant som perfekt genomförd.

Det är även skönt att se att Norge delats i två läger: Ett som är rasande och som beskyller Hellner, denne timide svärmorsdröm, för fusk. Dessa hävdar helt skamlöst att Petter Northug skulle tagit guld om hans stav inte brutits. Själv tycker jag att Northug försatt ett alldeles lysande tillfälle att faktiskt bevisa att han kan slå Hellner med armarna bakom ryggen, så som han sagt att han kan.

Det andra lägret är norrmän som gratulerar Sverige, och som skäller på Northug. Nedan ett utdrag om Northug ur "Stavanger aftenblad". 

"En idrottsman som snackar ohämmat när han vinner, nästan hånar konkurrenterna och ger upp som en fegis när han inte vinner. Att tappa 30-40 sekunder på 500-600 meter handlar inte om att mista en stav, det handlar om modet och att mista viljan och äran.
Northug är en idrottsman utan ryggrad och moral.
Vad skedde med staven? Alla vet att marginalerna är små och fallhöjden stor. Men ingen gillar ett uppgivet ansikte och arrogant uppträdande. Var finns dom starka ledarna som kan ta tag i detta?"


Jag måste t.o.m. ge Björn Dählie en eloge, efter att ha läst följande i Expressen: "Den gamle skidsuveränen har tidigare kritiserat Northug, och han är skoningslös i sin kritik.
'Han är stor i käften, och då måste han också tåla motgång och tala med pressen. Faran är att han får allt serverat på ett silverfat. Han har de bästa sponsoravtalen och bara nickedockor runt sig som hela tiden säger att han är bäst', dundrar Dählie enligt den norska tidningen Aftenposten."


Jag betraktar stridigheterna, och säger nöjt som Kejsaren i "Return of the Jedi": "Yes, yes! Let the hate flow through you!"

Men jag kan inte låta bli att känna att jag gläds mer åt de norrmän som är glada och imponerade av ett fint lopp, än de som är ledsna och bittra. För 10-20 år sedan hade jag förmodligen förlorat kontrollen över mina kroppsöppningar av ren glädje över deras olycklighet, och emotionellt slickat i mig deras ljuva tårar som vore dom välsignad  Bailey's, droppandes från Blanka Vlasic's tår.

Men men, man börjar väl bli gammal. Kanske har jag slagit i huvudet, och gläder mig mer åt sympatiska människors glädje, än vidriga människors olycka. Har jag varit ifrån skåne så länge, att förmågan att känna genuin skadeglädje mattats av?

Sämst just nu: Svenskar som missunsamt pissar på sina egna, och fäller sinnesslöa kommentarer som: "Varför hörs inga tvivlande röster om doping när svenskarna själva vinner?". Det reflekterar samma vidriga pissmentalitet som när man var liten, och förargades över sovjetiska U-båtskränkningar. Då fick man höra dumheter som: "Det kan ju lika gärna bli amerikanarna som kommer hit och invaderar, de är minsann lika goda kålsupare! Vem vet; kan lika gärna vara amerikanska U-båtar som är här och smyger!"

Jävla dumheter!

Bäst just nu
: Att vissa är bättre på att skämma ut sig än andra, och att de jävlarna ibland, vid något välsignat ögonblick får äta upp den skit dom spridit!


Kommentarer
Postat av: Simon

"Sedan, när man kläckt insikten, så gäller det att inte analysera den för mycket. Då kan det dyka upp tvivel om sakens riktighet. Det gäller att konstatera, och gå vidare."



Den grund av granit som alla di stora religionerna vilar på....



/Simon tvivlaren.

2010-02-21 @ 14:23:38
Postat av: Mr.Pentex

"Man kan låta småbarn se hur hemska filmer som helst, det gäller bara att själv verka oberörd när det hemska händer. Det är således samma princip som när man tränar hundar att bli skottfasta"



Men att missa ett tillfälle att sätta sina spår i den nya generationen är inte heller helt fel =)

2010-02-22 @ 15:14:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0