Dillydally

(Följande inlägg påbörjades för några dagar sedan, men nu blev jag less på att ha skiten liggandes, så jag publicerar det som det är.)

Jag sitter och kollar "stand up" på Youtube, och jämför svenska komiker med engelska och amerikanska, samt manliga med kvinnliga.

Jag förstår inte varför de svenska komikerna är så mycket sämre. De amerikanska har en helt annan energi, de är mycket tuffare och de har en helt annan kontunuitet i monologen. Är det språket som gör det? Eller är det bara jag som har vant mig och blivit avtrubbad efter alla år av David Batra och Babben Larsson i mediaetern?

Deras framträdanden i "Big Comedy" känns lite som mina egna på "roliga timmen" i lågstadiet.

Babben tycker att hon och Carolina Klüft ser likadana ut. Okej, Klüft är lite längre. Och så är hon så spänstig, och kan studsa så bra. Babben tror hon kanske kör med otillåtna medel, och menar att hon har satt in spiral.

Amerikanske komikern Bill Maher kommenterar vid ett tillfälle situationen i Irak så här: "General Peter Pace don't want any homosexuals in the army, because he said sexuality is immoral. You know what General Peter Pace? Maybe that´s true, but at least they know when to pull out of a shithole!"

Kanske inte jätteroligt, men det visar ändå klasskillnaden, och det har skärpa. Hur ofta hör man svenska stå-uppare leverera något sådant?

Fast är det kanske så, att det är lättare att vara rolig på engelska?

Och sen är svenska komiker så jävla städade och snälla. Utom när de ska vara elaka på roast, då blir de oftast bara plumpa och poänglöst påhoppande. Mycket märkligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0