Vredeskontroll

Jag satt nyss och klickade runt på expressen.se, och stötte då på det här aset igen. Det är Petter Northug, och han är glad för han återigen snyltat sig till en ny seger efter att ha tagit rygg på någon annan och blivit bogserad till upploppet. Sedan var han som vanligt stor i käften.

Det svenska språket saknar ord som är starka nog att förklara min avsky för vad jag ser på bilden. Artikeln fick mig att börja svettas, pulsen började banka i huvudet, och jag började omedvetet gnissla tänder.

Fantasier om vad jag vill göra med Northug dök upp i mitt huvud, och var så extrema, att om jag skulle skildra dom här, så skulle ni börja må illa och sluta läsa. Jag ville göra saker med den killen, som skulle få Quentin Tarantino att börja spy!

När jag sedan läste i artikelns kommentarsrespons, och fann inlägg från svenskar (lortiga förrädarsvin, vars mödrar skulle kokt deras foster i schakalers avföring) som  beskriver honom som den störste och gratulerar till segern, samt från norrmän som beklagar sig över hur dåliga förlorare vi är i Sverige.

Nu fick jag ont bakom ögonen, och näsblodet var inte långt borta.

Häruppe där det finns Fjällämlar (även om de nu är sällsynta p.g.a. de onaturligt stora Renhhjordar som mal sönder fjällen) ägnar sig vissa ibland åt ett elakt nöje. Lämmelns handikapp är nämligen att den har ett fruktansvärt humör, och  svagt hjärta. Såpass att de ibland dör av det. Därför roar sig somliga med att reta Lämlar med pinnar, tills de blir så arga att de skriker. Efter att de skrikit en stund, så kommer blod ur nosen, och strax på faller dom döda till marken.

Där befann jag mig nästan. Men så sansade jag mig, och skrev en egen kommentarsrespons.

"Norrmän har överlag ett mycket starkt hävdelsebehov, eftersom de sedan länge generellt lider av mindervärdeskomplex. Därför blir vi ständigt så översköljda med onyanserad och oproportionerlig skadeglädje och hånfullhet, när våra bröder i väst lyckas slå oss i något.

Vi svenskar saknar detta beteende, eftersom vi har så mycket annat att vara stolta och glada över. Visst, vi kanske gnäller lite när vi förlorar såhär, men det är mest p.g.a. förtreten över den norska skadeglädjen.

Men kanske måste vi ha överseende med en nation, som utanför skidsporten inte lyckats prestera någonting annat än fiasko sedan självständigheten 1905. De har ingen tillverkningsindustri att tala om, och det enda arv de kommer att kunna lämna över till kommande generationer är utfiskade hav. Jag menar; när tyskarna invaderade 1940, så glömde norska regeringen beordra ÖB att mobilisera, och sedan är historien full av liknande klassiska norska blundrar.

Nu är de stolta över att dom bygger elbilar, elbilar som är betydligt dyrare att köpa än konkurrenten Mitsubishis, och som kvalitetsmässigt verkar vara konstruerade av ett gäng senila krigsinvalider.

'Men Norge är så rikt, de har ju sin olja!' Ja, för att försynen har placerat olja under Nordsjön. Sen kan ju bevisligen vilken idiot som helst borra upp den. Jag för min del är stolt över den kunskap, arbetsmoral och industri och som finns i Sverige, och som har vunnits med rakryggat hårt arbete och envishet.

Så även om den norska osportsligheten föragar er, så försök att inte lyssna. Tyck istället synd om dom. Och till er som nu hävdar att jag har fel, fråga er då: Varför beter sig aldrig finnarna illa när de vinner?
"

Skönt! Som ni säkert ser så är det en text som mer är designad för att reta, än att skildra vad jag verkligen tycker. Givetvis högg någon på betet, och påpekade naturligtvis den svenska passiviteten under kriget. Det visste jag skulle hända, för de är nämligen inte bara efterblivna, de är även förutsägbara, norrmännen. Nu är diskussionen i full gång, och alla som utmanar mitt retoriska snille är dömda att fallera.

Eller vad sägs om den här responsen, till en norrman som påstod att vi "stack hodet i sanden" under kriget.

Postat av higge.blogg.se den 6 jan 2010 kl 20:05
jjk: Ja, vi räddade sammanlagt 11 000 judar, till skillnad från er som lät era 700 norska judar mördas. Heder åt Danskarna, som inte tjallade ut en enda jude!

Jag vet vad vi INTE gjorde, nämligen att misshandla och frysa ut den oskyldiga avkomman till kvinnor som haft sex med tyska soldater under kriget.
"

Sen får jag såklart skäll av rättrådiga Bror Duktig-svenskar, som tycker jag ska hålla mig till ämnet. Men sånt kan man ju skita i.


Fanjunkaren
: Va!?? Menar du att jag inte ser ut så på riktigt? Jag vet att den är utdragen, den är jag som drog ut den (hehehe)! Dilettant!

Jessica: Ja, det måste du ju förstå hur bra det kommer att bli. Din syster var minsann på plats förra året!

Nolen: Jag är ledsen att behöva säga det, men för Göteborgare blir det inte bättre tider. Hähä...


Bäst just nu: Att man med elakhet kan skriva sig glad!

Sämst just nu: Inte att jag städade iaf. Så mysigt här i ordnat bo.








Kommentarer
Postat av: Moar

Känner igen känslan. Samma som jag har för Zlatan-aset.

2010-01-06 @ 22:45:56
Postat av: Brita

Var bara tvungen att kolla in din blogg efter dina

kommentarer om norrmän ang. Northugs spurt idag.

Du skojar va? Verkar som om du är den med komplex

om du är allvarlig.

2010-01-06 @ 23:19:28
Postat av: Higge

Brita: Nejdå inga komplex alls. Bara irritation över att den tumör som är Norge får fortsätta att tära på den skandinaviska halvön. Sen att inte fler än jag har fått insikten, är bara att beklaga.



Du förstår; vi måste hitta en slutgiltig lösning på "norgefrågan"!

2010-01-07 @ 07:37:13
URL: http://higge.blogg.se/
Postat av: Keyser Soze

Hear, hear!

2010-01-07 @ 08:59:49
Postat av: carro

är du inte LITE orättvis mot northug nu, han var ju upp o drog! säkert sammanlagt..överslagsräknar lite snabbt.. 20 sekunder! o det är betydligt mer än han brukar! sportslighet? torkar bort överflödet av drypande ironi

2010-01-07 @ 12:12:01
URL: http://carrolisa.bloggplatsen.se/
Postat av: Nolen

Gött! Det rör mig inte eftersom jag ändå inte är Göteborgare utan bara jobbar här. Jag vet att det kommer bättre tider av erfarenhet.



Hehe, det där med tidningskommentarer är lite speciellt. Det är ofta en skock idioter som argumenterar och skulle du följa tråden hela tiden skulle du bli väldigt trött av att flera gånger behöva bemöta samma argument (som du redan tidigare slagit ner).

2010-01-07 @ 14:44:32
Postat av: Elin

Är det inte så att det är de som ligger och drar hela loppen får skylla sig själva. Det gäller väl att disponera loppet så att man orkar ÄNDA in i mål. Jag kan inte se nåt osportsligt i det, snarare smart. Vad det gäller Northugs kaxighet över hans egen förmåga känns det väldigt bekant på något vis...som om man skulle kunna känna någon sån person, vem vet Skåne bäst att du släktforskar lite för säkerhets skull så det inte rinner någon droppe norskt blod i dina vener.

2010-01-07 @ 22:37:34
Postat av: Keyser Soze

Ooops, Higge. Kraftig ironi från Elins sida. Hur ska du bemöta detta påhopp?

Skan/Skavland. Hmm...

2010-01-08 @ 08:08:52
Postat av: Elin

måste erkänna att jag är en aning besviken. Hade väntat mig nån vass replik på min kommentar men icket, har du tappat stinget gamle man?

2010-01-12 @ 23:48:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0