900 sökande...

Hur får man ett jobb som söks av 900 sökande? Ja, jag vet inte, men nu har jag gjort så gott jag kunnat. Idag hämtade jag ut en hyrbil vid Slussen och körde till en "djupintervju". Även denna hölls av två kvinnor, men jag kom ännu bättre överens med dessa än de första. Intervjun var riktigt rolig, och den gick verkligen bra. Den här gången sa dom det t.o.m.

"Du har gjort en bra intervju, helt klart. Nu var det dock 900 sökanden innan första utgallringen, och det är många som har gjort bra intervjuer. Men nu kommer vi kolla referenserna, och så kommer vi att höra av oss ganska snart. Men blir det inte någon fortsättning så var det iaf inte intervjun det var fel på, så du vet det!"

Det låter som om det hänger på referenserna, så nu hoppas jag det funkar. Att man får tag på de där jag skrivit ner, som jag tror kan säga något positivt om mig.

Replikväxlingar ur intervjun.

Kvinna 1: Varför ska vi ge dig jobb här?
Jag: Erhm... hehe, för att jag vill ha det?
Kvinna 2: Hahaha, va bra... den ska jag skriva ner, den var bra!
Jag: Hehehe, ja... skämt åsido, jag tror jag skulle trivas bra här, med blandningen av människor och de olika uppgifterna. Jag tror att om man trivs och passar in på en plats så kommer man också att göra ett bra jobb och kunna erbjuda mer av sig själv.

Kvinna 1: Hur tycker du att man ska hantera en konflikt här då?
Jag: Nja, det finns ju olika typer av konflikter. Man får se vad det finns för eventuella risker och ta det därifrån, eller om konflikten kanske blåser över av sig själv. Det är nog ganska olika från fall till fall, men om man har konflikter i en grupp, så är en modell att "söndra och härska" även om det låter lite dramatiskt. Det kan lösa sig om man splittrar en liten grupp som sprider problem i en större grupp, t.ex.

Det var en väldigt stimulerande stund, och som jag hade hoppats så har mitt personliga brev gjort intryck. Kvinna 1 satt och läste under intervjun. "Förlåt, jag läser i ditt personliga brev här och fastnade lite, det är så spännande, man blir fascinerad".

Ja, jag tänkte väl ändå det. Får jag det här jobbet kanske jag publicerar brevet här, så får ni avgöra om det är killen som skriver bloggen som har skrivit brevet!

Klarar jag mig vidare till nästa steg, så innebär det test på pliktverket. Och såvitt jag kan förstå så är det ungefär samma "färdighetstest" (typ intelligens, logik, problemlösning) som på mönstringen, där jag knapert förberedd fick en 8 på den 9-gradiga skalan. Klarar jag mig bara dit borde det alltså gå hela vägen, såvida det inte är 900 geni som sökt jobbet.

Om ni undrar varför fetstilen uteblev i detta inlägg, så innebär det att jag använder Olefins dator som saknar riktig mus, och jag tycker det är segt att jobba med laptopens musplatta.

Gårten Mås: Det låter ju rasande trevligt! Du kanske får bistå mig vid ett eventuellt besök på pliktverket.

Bäst just nu: Restaurang med Olefin

Sämst just nu: NU är det lite nervöst...


Kommentarer
Postat av: Elin

Tror nog att du kommer få jobbet, du kan ju vara riktigt charmig när du sätter den sidan till.

2010-03-14 @ 00:40:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0